Annonse
Steinar Melby
Kommentar
Steinar Melby
12 juni 2019 10:34
Del på Facebook
Det planlagte og eventuelt nye sykehuset på Molde. Illustrasjon: Helse Midt.
Det planlagte og eventuelt nye sykehuset på Molde. Illustrasjon: Helse Midt.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Innen fristen gikk ut i går, har totalt fem entreprenører søkt om å bli kvalifisert for å kunne gi tilbud på oppdraget med å bygge eventuelt nytt felles sykehus for Nordmøre og Romsdal på Molde. Det melder Helse Møre og Romsdal på sine nettsider.

Prosjektdirektør Knut Ragnar Heimdal, sier at de skal gå gjennom søknadene og velge ut inntil fem av de som har søkt og invitere disse til å levere anbud innen 12. juli.

Totalentreprisen, som er betydelig skalert ned fra den første, har en budsjettramme på 2,1 milliarder. Fra HMRs side, arbeides det med å utvikle og kostnadsoptimalisere prosjektet innenfor de lavere rammene uten at det går utover funksjoner og kapasitet som vedtatt i forprosjektet.

Byggestart for det eventuelle nye sykehuset, er planlagt til 2020 og er forventet å være i full drift i 1. halvår  2024.

Det er i ferd med å bli knyttet stor fremtidig spenning til prosjektet, med et helseforetak som sliter med driftsøkonomi og store underskudd. Hvis man ikke får kontroll på helseforetakets dårlige økonomi, er en av hovedforutsetningene for prosjektet brutt. Dette er også grunnen til at vi omtaler «det nye SNR» som «eventuelt det nye SNR».  Denne usikkerheten vil også sannsynligvis spille inn i neste fase hvor aktørene inviteres inn i anbusdsprosessen. Fem inviterte betyr ikke at fem vil være med å gi anbud.

Dagens styremøte i Ålesund, hvor ryddegutt Nils Kvernmo vil legge frem drastiske sparetiltak for å få kontroll over økonomien, vil også være svært spennende. Et helseforetak med ingen tillit i nesten halve dekningsområdet sitt, kan fort foreslå innsparingstiltak som er så konfliktskapende, at det blir økte kostnader av det.

Jeg ønsker Bundadsgeriljaen lykke til og håper de når frem med sitt budskap til de enkelte i HMRs styre i dagens møte når de skjebnesvangre vedtakene skal stemmes over.

Uansett hva som skjer i dagens møte, er kampen ikke over. Vi bør aldri gi oss før vi har sikret et akseptabelt og varig akuttsykehustilbud i Herman Døhlens vei. Et regionssenter uten sykehus, blir dessverre ikke noe regionssenter. Dette har strategene i Molde skjønt for mange år siden og er villig til å gå inn med 500 000 000 for å få det etablert i sin region på bekostning av vår. Det er på tide at våre strateger også skjønner det.

Det er nå eller aldri. Tapet av et sykehus og dets samfunnsmessige ringvirkninger er et slag vi ikke reiser oss etter med det første.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse