Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Kommentar
12 juni 2019 10:34
Del på Facebook
Det planlagte og eventuelt nye sykehuset på Molde. Illustrasjon: Helse Midt.
Det planlagte og eventuelt nye sykehuset på Molde. Illustrasjon: Helse Midt.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Innen fristen gikk ut i går, har totalt fem entreprenører søkt om å bli kvalifisert for å kunne gi tilbud på oppdraget med å bygge eventuelt nytt felles sykehus for Nordmøre og Romsdal på Molde. Det melder Helse Møre og Romsdal på sine nettsider.

Prosjektdirektør Knut Ragnar Heimdal, sier at de skal gå gjennom søknadene og velge ut inntil fem av de som har søkt og invitere disse til å levere anbud innen 12. juli.

Totalentreprisen, som er betydelig skalert ned fra den første, har en budsjettramme på 2,1 milliarder. Fra HMRs side, arbeides det med å utvikle og kostnadsoptimalisere prosjektet innenfor de lavere rammene uten at det går utover funksjoner og kapasitet som vedtatt i forprosjektet.

Byggestart for det eventuelle nye sykehuset, er planlagt til 2020 og er forventet å være i full drift i 1. halvår  2024.

Det er i ferd med å bli knyttet stor fremtidig spenning til prosjektet, med et helseforetak som sliter med driftsøkonomi og store underskudd. Hvis man ikke får kontroll på helseforetakets dårlige økonomi, er en av hovedforutsetningene for prosjektet brutt. Dette er også grunnen til at vi omtaler «det nye SNR» som «eventuelt det nye SNR».  Denne usikkerheten vil også sannsynligvis spille inn i neste fase hvor aktørene inviteres inn i anbusdsprosessen. Fem inviterte betyr ikke at fem vil være med å gi anbud.

Dagens styremøte i Ålesund, hvor ryddegutt Nils Kvernmo vil legge frem drastiske sparetiltak for å få kontroll over økonomien, vil også være svært spennende. Et helseforetak med ingen tillit i nesten halve dekningsområdet sitt, kan fort foreslå innsparingstiltak som er så konfliktskapende, at det blir økte kostnader av det.

Jeg ønsker Bundadsgeriljaen lykke til og håper de når frem med sitt budskap til de enkelte i HMRs styre i dagens møte når de skjebnesvangre vedtakene skal stemmes over.

Uansett hva som skjer i dagens møte, er kampen ikke over. Vi bør aldri gi oss før vi har sikret et akseptabelt og varig akuttsykehustilbud i Herman Døhlens vei. Et regionssenter uten sykehus, blir dessverre ikke noe regionssenter. Dette har strategene i Molde skjønt for mange år siden og er villig til å gå inn med 500 000 000 for å få det etablert i sin region på bekostning av vår. Det er på tide at våre strateger også skjønner det.

Det er nå eller aldri. Tapet av et sykehus og dets samfunnsmessige ringvirkninger er et slag vi ikke reiser oss etter med det første.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse