Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
Vidar Holm, Nordmørstrønder
29 juli 2020 13:48
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Privat
Vidar Holm. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

De fleste har nok fått med seg Faktisk.no sin iherdige innsats for å renvaske vindkraftbransjen i Norge den siste tiden.

Påfallende mange saker de såkalt undersøker og sjekker påstander og opplysninger om, handler om kritikk av vindkraftutbyggingen og vindkraftsakene som vi nå trygt kan si snart er enerådende hva angår politisk tema i Norge og vil nok  også bli hovedsak foran neste års stortings og regjeringsvalg.

Ikke fordi politikerne vil, men mange av dem ser faktisk ennå ikke ut til å ha forstått at dette ikke går over. Folket er opptatt av det og begynner for alvor å innse konsekvensene, ikke minst de økonomiske. Kombinert med en enorm utbygging av flere utenlandskabler og full avståelse av selvråderett over eget lands energi til EU via ACER avtalen, er Norge forpliktet til å følge krav derfra hva angår eksport av strøm. I tillegg er folk selvfølgelig rasende og bekymret over raseringen av en sammenhengende kyst og et kystfjellandskap fra Lindesnes til Honningsvåg. Også på fjellvidder skal det raseres i stor stil, spesielt i Finnmark.

I tillegg er det flere foreslåtte såkalte havvindprosjekter, som slettes ikke er det men vindkraftverk plassert i fjæresteinene langs kysten vår.

For den som tar en kikk på trekkrutekart for alle fuglearter i Norge vil man fort forstå at hele kyststripen vår blir en blanding av ymse typer fuglefjær, blod og døde fugleskrotter med tusenvis av rotorer plassert midt i fuglenes veinett.

Apropos veinett så anlegges det tusenvis med kilometer veier sprengt ut i norsk natur kun for å frakte frem vindkraftturbiner, altså til engangsbruk. Retur for – og resirkulering av  gamle turbiner kan man også stille spørsmål om.  Hvem tar bekostningen etter at konsesjoner utgår og de nødvendige subsidiene for lønnsom drift bortfaller? Utbygger? Eierselskapene? Kommunene? Staten? 

Kravet til en plan for demontering og økonomisk garanti for dette må være på plass innen 12 år. Jeg ville ikke satt penger på at det er de samme investeringsfond eller tyske kommuner som da eier vindkraftverkene.  Jeg vil gjette på at ansvaret for oppryddingen er pulverisert og trenert lenge før denne fristen. Noen tilbakeføring til opprinnelig utseende der alle veiskjæringer, fyllinger og tusenvis av kilometer med vei blir det ikke før neste istid er over.

Vi må heller ikke glemme reaksjonen fra myndighetene etter rekordresponsen på 5000 høringssvar på regjeringens forslag til arealplan for vindkraft i Norge. Reguleringsplanen ble opphevet og i praksis fristilte man ALT areal i Norge til vindkraftutbygging. Man så den massive motstanden og foretok et nytt trekk i kampen for å få solgt landet og våre naturressurser.

Vindkraftmotstanden og interessen for kraftpolitikk har hatt en utrolig utvikling de siste par årene. Fra noen spesielt interesserte til at en stor del av befolkningen engasjererer seg  i hva norsk kraftpolitikk holder på med og følgene det vil få for norsk økonomi. Vi ser økende engasjement innen industri, det offentlige, privathusholdninger, diverse naturvernforeninger og privatpersoner som nå ser og erfarer de praktiske konsekvensene av vindkraftutbygginger og kraftkabeletableringer.

Da er det litt påfallende at et fora som Faktisk.no, som hevder seg å være en uavhengig redaksjon, er såpass ivrige i å dementere artikler som omtaler vindkraft negativt og informativt.

For meg ser det ut til at de plukker og tar der det passer,  for å få en forutbestemt oppfatning til å passe. Når vi ser på hvem som eier og finansierer Faktisk.no er de kanskje ikke så nøytrale som de liker å påstå?

Dagbladet og VG finansierte dette til og begynne med. Så hang NRK, mediahusene Polaris og Amedia seg på. Det er vel ingen hemmelighet at de store mediahusene i Norge ikke akkurat har flommet over av nøytrale syn på vindkraft i sine ledere og artikler de siste årene og at en betydelig del av inntekter kommer fra en bransje som heier på vindkraft. Enten direkte eller som løpegutter og jenter i PR-, rådgivnings- og kommunikasjonsbransjen. 

Det er bare dager siden Turid Hatling Finne skrev krast i Trønderdebatt under såkalte meninger om hvor forferdelig det var at folk engasjerte seg i demokratiet. Eller et såkalt aksjonsdemokrati som hun hevder finnes parallelt med det demokratiet hun tilsynelatende mener er riktig. Det falt fort til istykkersprengt stengrunn. Dama viste seg nemlig å være medeier og daglig leder i markedsføringsbyrået PKOM AS. 

Så mye for en uhildet ytring altså. Det ville vært spennende om Faktisk.no undersøkte hennes innlegg. Spesielt med tanke på at Norges demokrati oppsto som et resultat av folk som engasjerte seg.

En fyr som Marcus Thrane sonet sju års fengsel fordi han ivret for allmenn stemmerett og  et felles skolesystem for alle.

Det kan være lurt å lese seg litt opp før man tar oppdrag med å skrive "meninger".  Det ville jo vært spennende om Faktisk.no også kunne gå i dybden på diverse utsagn fra vindkraftbransjen angående vindkraft og dens fortreffelighet på ymse vis som de jo hevder den har, enten de er publisert i aviser Faktisk.no jobber for eller eies av eller på informasjon og og utsagn på vindkraftselskapenes egne hjemmesider. 

Det er ingen unnskyldning at det ikke er publisert i media. Det står jo svart på hvitt i Faktisk.no sin egen omtale angående etikk, moral og formål. Det kan like gjerne være saker publisert andre steder, som for eksempel på Facebook. 

Det har jeg faktisk et personlig eksempel på. Jeg visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte. Faktisk.no har brukt tid på et Facebook innlegg undertegnede postet på ei side som handler om ferjetakster!

Det var et bilde av et stort mobilt dieselaggregat parkert på ferjeleiet ved Sandvika ferjekai. Et bilde jeg fikk tilsendt av en kamerat som jeg deretter postet med teksten: «nå lader de batteriferjene med dieselaggregat fra land». Dette fikk Faktisk.no for seg at ikke stemte og tok en prat med prosjektleder i Fjord1, som riktignok delvis innrømmet at jo aggregatet ble brukt til å lade ferjene i tillegg til at dieselmotorene ombord ble brukt til dette. Ferjene var helt nye og under utprøving. Dette visste jeg for noen ladestasjon fantes nemlig ikke.

Det gjør det faktisk fortsatt ikke og vil ikke finnes på denne siden av nyttårsaften og ingen vet når fordi det ikke finnes tilstrekkelig krafttilførsel. Jeg tok forøvrig ferja i dag tidlig. Den går på diesel for å lade batteriene, om noen lurte. Dette klarte Faktisk.no da å vri til at ikke stemte for det var ikke slik det skulle være.

Nei det visste vi alle. Men slik var det og slik er det. Batteriene lades med hjelp av dieselaggregater, nå av båtenes egne aggregater da de nye ferjene er hybrider.

Nok om det. Men dette sier litt, spør dere meg. Nå skal jeg vel innrømme at jeg er vel ingen «hvem som helst» etter hvert hva angår å lange ut i mot vindkraft i kronikker. Men hvorfor går ikke Faktisk.no grundigere til verks når det gjelder vindkraft? Inntil nå ser det ut for meg at de kun faktasjekker utsagn fra vindkraftmotstanderne. 

I mitt tilfelle tok de ut humoristiske små Facebookposter om batteridrift på en protestside mot økte ferjetakster for å vrenge og bende innholdet slik at de fremsto som usanne. Men jeg fremstilte faktisk sannheten.  Jeg tar ikke ting i fra løse lufta,  som jeg også påpekte overfor Faktisk.no etter at jeg selv tok kontakt med dem. For de tok nemlig ikke kontakt med meg, selv om Faktisk.no på sin "moral og etikkplakat" på sitt eget nettsted, hevder at de kontakter de involverte parter, under sine "undersøkelser".

La oss håpe Faktisk.no tar tak i diverse vindkraftselskapers utsagn og påstander så vi får et bevis på den uhildetheten de hevder å ha og at det vises igjen på konklusjonene.

Det må ses helhetlig på norsk vindkraftpolitikk og ikke bare velge ut bruddstykker. Alle er enige om at det er kjekt at kommunens fotballag får gratis fotballdrakter. Men er det positivt for Norge sin økonomi, natur og fremtid som et land med masse industri, at vi får kraftig økte strømpriser, naturødeleggelser og både usikre og negative konsekvenser for norsk fauna ? I tillegg er det som kjent ingen som har regnet på om vindkraft på norsk jord reduserer CO2 utslipp i Europa. Slike ting bør vies oppmerksomhet. Samt at Norge aldri har sluppet ut nevneverdig med CO2 på strømproduksjon og har et enormt potensiale for å øke den produksjonen som heter vannkraft. 

Av: Vidar Hölm, Nordmørstrønder

Les også:
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse