Annonse
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Kronikk
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
04 august 2020 17:26
Del på Facebook
Innleggsforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Innleggsforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Alle ser at vindkraft raserer natur i en brutal skala. De som er for vindkraft, prøver derfor å begrunne overgrepene mot naturen med økt behov for kraft.

Frode Valla er direktør for forretningsutvikling i Helgeland Kraft. Han forteller i et intervju med avisa Vefsn.no den 31.7. om vindkraftens velsignelser. For å få det til, lager han noen merkelige koblinger. Valla ser også ut til å ha problemer med å bestemme seg for om Helgeland er en del av Norge, eller om Helgeland i kraftsammenheng skal betraktes som en isolert øy. For samtidig som han peker på at «hovedveien» for strøm nord/sør i landet går gjennom hans eget distrikt, så uttaler han seg som om Helgeland var en egen og isolert kraftregion, som selv må sørge for å ha tilstrekkelig kraft, også i tørrår.

Men slik er det ikke, noe Frode Valla selvfølgelig vet svært godt. Helgeland er del av Nordland fylke, det fylket som har landets største overskudd av elkraft (rundt 7 TWh). Og Nordland er knyttet sammen med resten av Norge gjennom nettopp de linjene Valla forteller om. I tillegg er fylket koblet til Sverige gjennom flere kraftlinjer. Det er knapt noe fylke i Norge der faren for kraftmangel er mindre enn i Nordland!

Så hvorfor bruker Valla sin posisjon som direktør for forretningsutvikling for å fortelle rene eventyr om kraftsituasjonen på Helgeland? Det er vanskelig å se noen annen grunn enn at forretningsutvikler Valla har fått beskjed om å forberede befolkningen på at Helgeland Kraft tenker seg inn i vindkraft.

Når Valla problematiserer den lokale kraftbalansen på Helgeland, som argument for å bygge mer vindkraft, enten det gjelder Øyfjellet, Sjonfjellet eller andre prosjekter, så er det etter min vurdering direkte uredelig. Det burde kunne ventes et høyere saklighetsnivå i argumentasjonen fra et kraftselskap enn det Valla står for i intervjuet.

Like urimelig blir det, når Valla skal begrunne hvor gunstig vindkraft er for industriens kraftbehov. Da blir argumentasjonen hans direkte latterlig. Vindkraft produserer omtrent 1/3 av tiden! Og det er ikke bare industrien som er avhengig av kontinuerlig tilgang på strøm. Det er alt næringsliv, både de som produserer varer og de som leverer tjenester. For ikke å snakke om operasjonsstuer på sykehus(!). I alle hjem syns folk også det er greit å kunne koke middagen ferdig, uten å vente på mer vind. Vindkraft er notorisk upålitelig.

Like dumt blir det når Valla bruker begrepet kortreist kraft for å begrunne vindkraft i overskuddsfylket Nordland. Han påpeker selv at 15 % av kraften forsvinner under langtransport av kraft. Å bruke «kortreist»-begrepet for å begrunne vindkraft i Nordland blir da direkte imponerende. All økning av kraftproduksjonen i overskuddsfylket må nødvendigvis føre til nettopp økt «langtransport» ut av fylket, med tilhørende tap av kraft.

Hvis «kortreist»-begrepet i det hele tatt skal brukes i kraftdebatten, må det nettopp bety at strøm produseres (kortreist) der det er bruk for den, og ikke for å øke eksporten fra det fylket som fra før av har landets største overskudd av kraft! 

Av: Hogne Hongset, vindkraftmotstander

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse