Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Kronikk
04 august 2020 17:26
Del på Facebook
Innleggsforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Innleggsforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Alle ser at vindkraft raserer natur i en brutal skala. De som er for vindkraft, prøver derfor å begrunne overgrepene mot naturen med økt behov for kraft.

Frode Valla er direktør for forretningsutvikling i Helgeland Kraft. Han forteller i et intervju med avisa Vefsn.no den 31.7. om vindkraftens velsignelser. For å få det til, lager han noen merkelige koblinger. Valla ser også ut til å ha problemer med å bestemme seg for om Helgeland er en del av Norge, eller om Helgeland i kraftsammenheng skal betraktes som en isolert øy. For samtidig som han peker på at «hovedveien» for strøm nord/sør i landet går gjennom hans eget distrikt, så uttaler han seg som om Helgeland var en egen og isolert kraftregion, som selv må sørge for å ha tilstrekkelig kraft, også i tørrår.

Men slik er det ikke, noe Frode Valla selvfølgelig vet svært godt. Helgeland er del av Nordland fylke, det fylket som har landets største overskudd av elkraft (rundt 7 TWh). Og Nordland er knyttet sammen med resten av Norge gjennom nettopp de linjene Valla forteller om. I tillegg er fylket koblet til Sverige gjennom flere kraftlinjer. Det er knapt noe fylke i Norge der faren for kraftmangel er mindre enn i Nordland!

Så hvorfor bruker Valla sin posisjon som direktør for forretningsutvikling for å fortelle rene eventyr om kraftsituasjonen på Helgeland? Det er vanskelig å se noen annen grunn enn at forretningsutvikler Valla har fått beskjed om å forberede befolkningen på at Helgeland Kraft tenker seg inn i vindkraft.

Når Valla problematiserer den lokale kraftbalansen på Helgeland, som argument for å bygge mer vindkraft, enten det gjelder Øyfjellet, Sjonfjellet eller andre prosjekter, så er det etter min vurdering direkte uredelig. Det burde kunne ventes et høyere saklighetsnivå i argumentasjonen fra et kraftselskap enn det Valla står for i intervjuet.

Like urimelig blir det, når Valla skal begrunne hvor gunstig vindkraft er for industriens kraftbehov. Da blir argumentasjonen hans direkte latterlig. Vindkraft produserer omtrent 1/3 av tiden! Og det er ikke bare industrien som er avhengig av kontinuerlig tilgang på strøm. Det er alt næringsliv, både de som produserer varer og de som leverer tjenester. For ikke å snakke om operasjonsstuer på sykehus(!). I alle hjem syns folk også det er greit å kunne koke middagen ferdig, uten å vente på mer vind. Vindkraft er notorisk upålitelig.

Like dumt blir det når Valla bruker begrepet kortreist kraft for å begrunne vindkraft i overskuddsfylket Nordland. Han påpeker selv at 15 % av kraften forsvinner under langtransport av kraft. Å bruke «kortreist»-begrepet for å begrunne vindkraft i Nordland blir da direkte imponerende. All økning av kraftproduksjonen i overskuddsfylket må nødvendigvis føre til nettopp økt «langtransport» ut av fylket, med tilhørende tap av kraft.

Hvis «kortreist»-begrepet i det hele tatt skal brukes i kraftdebatten, må det nettopp bety at strøm produseres (kortreist) der det er bruk for den, og ikke for å øke eksporten fra det fylket som fra før av har landets største overskudd av kraft! 

Av: Hogne Hongset, vindkraftmotstander

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse