Annonse
KSU – Vipps – desktop
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Kronikk
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
08 august 2020 13:31
Del på Facebook
Innleggsforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Innleggsforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

8. august er det ett år siden redaktør Roger Prang avsluttet redaksjonen av Østfold Energis jubileumsbok for selskapets første 30 år. Som alle slike bøker er den full av skryt av de mange smilende mennene (og noen svært få kvinner) som er avbildet.

Og la det være sagt,- norsk vannkrafthistorie er en spennende historie, i alle deler av landet. For Østfold Energis del er historien også en historie om vindkraft, som konsernet har vært aktiv i siden 2001. Denne satsingen har fått to egne kapitler, med disse titlene: «Vindkraft i motvind ble snudd til suksess», og «Olav Rommetveit løftet vindkraft til nye høyder». Tittelen til artikkelen om Rommetveit kan også leses nokså bokstavelig, for i Rommetveits tid som sjef i Zephyr (der Østfold Energi er hovedeier), har turbinene virkelig nådd «nye høyder». De turbinene vi nå ser bli planlagt, ser ut til å nærme seg å bli like høye som Oslo Plaza og Postgirobygget,- satt oppå hverandre. Den første tittelen kan vel etter et år sies å være gått solid ut på dato. Hvis det er noe som kjennetegner vindkraftbransjen i dag, er det nettopp motvind!

Det kan nok tenkes at om redaksjonen av jubileumsboka ble avsluttet 8. august i år, så ville den euforiske hyldesten av vindkraft i boka ha blitt noe mer avdempet, pent sagt. Som de fleste har registret, har det nemlig det siste året skjedde en dramatisk endring i hvordan folk flest oppfatter vindkraft på land i Norge. Mens konge og statsråder tidligere konkurrerte om å få klippe snorer, skal det nå være omtrent umulig å få selv en skarve menig stortingsrepresentant til å løfte saksa!

Grunnen til stemningsskiftet er veldig enkel. Det er først de sist par årene bygging av monsterturbiner i urørt norsk natur har tatt av for alvor, og 2019 og 2020 har vist oss den nærmest vanvittige raseringen av naturverdier som skjer. En av de viktigste driverne i dette er nettopp Østfold Energi, og en lang rekke kommuner i Viken, gjennom Vindbaronen Zephyr.

Jubileumsboka skryter uhemmet av Olav Rommeteveits «genistrek» med å selge vindkraftverket Tellenes i Rogaland for «et tresifret antall millioner» til BlackRock, verdens største investeringsfond. Dette slettet all gjeld i Zephyr, og gav finansielle muskler til videre angrep på kystnaturen fra sør i Rogaland til Tromsø. For tiden er Haramsøya det mest aktuelle prosjektet. Der er Zephyr nå i gang med å rasere en av Mørekystens fineste naturperler.

Eierne av Zephyr er Østfold Energi (50%), Vardar (25%) og Glitre energi (25%). Østfold Energi eies av Viken fylkeskommune og alle kommunene i tidligere Østfold fylke. Vardar eies av 19 kommuner i tidligere Buskerud fylke. Glitre energi eies av Vardar og Drammen kommune.

I sum er derfor alle som bor i nye Viken fylke med på å eie Zephyr. De er da med på å tjene penger på å rasere store områder i den delen av Norge som ligger vest for Langfjellene. Et gammelt ord sier at ute av øye er ute av sinn. Men nå har Zephyr også kastet øynene på eget nærområde, Skjebergmarka. Det er faktisk bra, for det har fått eierne av Zephyr, folket i Viken, til å reagere!

På sine hjemmesider opplyser Zephyr at selskapet har bygd 238 turbiner som er i drift eller under bygging. Zephyr har samtidig konsesjon for 30 til, og konsesjonssøknader inne for ytterligere 75-90 turbiner. Får Zephyr bygd alt dette, vil de til og med slå Statkraft som den største nedbyggeren av urørt natur i Norge.  

Statkrafts sjef Christian Rynning-Tønnesen har imidlertid sagt at vindkraften nå er i ferd med å ødelegge kraftbransjens renomme, og at Statkraft ikke vil bygge mer vindkraft i Norge enn det de nå er i ferd med å ferdigstille. Statkraftsjefen har også sagt at det ikke trengs nye vindkraftkonsesjoner for å gjennomføre det Statnett definerer som «omfattende elektrifisering» av Norge.

Hvor lenge vil folk og politikere i Viken la Zephyr fortsette å rasere natur, for å produsere kraft vi ikke trenger?

Av: Hogne Hongset, vindkraftmotstander

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse