Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Hogne Hongset, industrientusiast og naturverner
Kronikk
11 september 2020 11:41
Del på Facebook
– Et svært enkelt tiltak for å unngå knapphet på strøm, og uten at det gir økte globale klimautslipp, er å droppe elektrifisering av sokkelen med strøm fra land, skriver Hogne Hongset blant annet i denne kronikken. Foto: Jan Arne Wold / Equinor / NTB scanpix
– Et svært enkelt tiltak for å unngå knapphet på strøm, og uten at det gir økte globale klimautslipp, er å droppe elektrifisering av sokkelen med strøm fra land, skriver Hogne Hongset blant annet i denne kronikken. Foto: Jan Arne Wold / Equinor / NTB scanpix
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I januar i år gikk LO ut, sammen med NHO, og støttet Equinors planer om å elektrifisere sokkelen. Ifølge Equinor skulle elektrifiseringen koste ca 50 milliarder kroner. Det tilsvarer ca 20 000 kr pr husstand i landet. Det er også husstandene som i realiteten skal betale det aller meste av gildet, pga skatteregimet på sokkelen.

Det er ingen seriøse aktører som lenger hevder at elektrifisering av sokkelen er et klimatiltak, hvis vi med klimatiltak mener noe som får de globale utslippene av CO2 ned. Den planlagte elektrifiseringen vil selvsagt få de norske utslippene ned, mens den globale klimaeffekten i beste fall blir null. I verste fall vil de globale utslippene gå opp.

Det må antas at LO-sjefen ga sin tilslutning til elektrifiseringsplanene etter råd fra Næringspolitisk avdeling i LO sentralt. Den samme fagavdelingen har nå sammen med NORWEA (vindindustriens bransjeorganisasjon) fått utarbeidet en analyse av det framtidige kraftbehovet i Norge. Den ferske rapporten, utarbeidet av Oslo Economics, omtales slik i E24: «LO og vindbransjen med felles advarsel: Frykter kraftunderskudd fra 2030»

Kenneth Sandmo i Næringspolitisk avdeling i LO forklarer advarselen slik til E24: «Hvis vi ikke får produsert all den kraften vi trenger fremover, både til eksisterende behov og nye inititiativer, vil det være fare for at nye initiativer ikke blir realisert på grunn av mangel på kraft

LOs næringspolitiske talsperson er ifølge E24 bekymret for «om Norge klarer å elektrifisere industrien, transportsektoren og oljebransjen, og ha nok kraft igjen til å holde strømprisene relativt lave. Det er nødvendig for at gammel og ny industri skal være konkurransedyktig globalt

Statnetts anslag for å elektrifisere sokkelen (referert i LO/NORWEA-rapporten) er 15 TWh for «omfattende elektrifisering», og 33 TWh for «full-elektrifisering», de siste 18 TWh via hydrogen. (33 TWh energi er ifølge SSB like mye som metallindustrien på land brukte i 2019.)

Det skal ikke mye kunnskap til om markedsmekanismer, for å skjønne at det å hente ut så store mengder elkraft fra markedet på land, vil få dramatisk effekt i form av økte strømpriser, både for industrien og for husholdningene. LOs bekymring for hva sterkt stigende strømpriser vil bety, spesielt for prosessindustrien, er da også høyst reell. I den industrien utgjør energi opp mot 40 % av kostnadene.

NORWEAs løsning på den annonserte «kraftkrisen», er forutsigbar: «Vi må bygge mer vindkraft på land.» Heldigvis ser de fleste politiske partiene nå at denne natur-raserende måten å produsere energi på må stanses!

Et svært enkelt tiltak for å unngå knapphet på strøm, og uten at det gir økte globale klimautslipp, er å droppe elektrifisering av sokkelen med strøm fra land! Det vil bidra vesentlig til å holde strømprisene nede, og dermed sikre at vi kan både bevare og videreutvikle prosessindustrien vår. Samtidig vil store mengder fornybar energi bli tilgjengelig for ny industri.

Så kan gjerne sokkelinstallasjonene avta en del elkraft fra havvind under utvikling. Sokkelinstallasjoner kan dermed utgjøre et hjemmemarked stort nok til at havvindløsninger for det internasjonale markedet kan utvikles til et nytt bein å stå på for norsk leverandørindustri og maritim industri.  

Av: Hogne Hongset, industrientusiast og naturverner

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013-2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse