Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Kronikk
16 november 2020 13:20
Del på Facebook
Kronikkforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Kronikkforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Politisk redaktør i Aftenposten, Kjetil B. Alstadheim, hadde lørdag 14.11. en bitende ironisk kommentar til at stadig flere sentrale politikere nå snur i vindkraftsaken.

Han skriver: «Det pågår et slags norgesmesterskap i «Snu kappen etter vinden». En passende pris kunne være «Den gylne værhane». Det er ikke lenge siden partiene konkurrerte om å være mest mulig for vindkraft. Nå konkurrerer de om å være mest imot.»

Men hvorfor snur politikerne nå? Rett og slett fordi stadig flere innser at kraftbransjens klimaargumenter for vindkraft i Norge er en gedigen bløff. Samtidig ser vi alle den voldsomme raseringen som vindkraftverkene nå gir i urørt natur. Det hele iscenesatt av Vindbaroner som tjener seg rike på å selge anleggene til utenlandske investeringsfond med høyst tvilsom historie, og med kontoer i diverse skatteparadiser.

Fortjener så politikerne Alstadheims ironi? Litt ja, men mest nei. Ja, fordi de ikke tidligere gjennomskuet kraftbransjens manipulerende klimaargumenter for vindkraft. Men det gjør de nå, i motsetning til de fleste journalister! Og det bør ikke ironiseres over politikere som viser at de evner å snu, når resultatet av tidligere vedtak viser seg i all sin negative konsekvens. Det er ingen skam å snu, Alstadheim, når det viser seg at kursen er feil! Det er en fjellvettregel som også journalister med fordel kunne henge på PC-en!

En ny «klimabløff» er nå i ferd med å bli avslørt i all sin skandaløse konsekvens. Den dreier seg om elektrifisering av sokkelen med strøm fra land. Her har en uhellig allianse mellom kraftbransjen, LO sentralt og NHO fått kjøre fram en like lite faktabasert «klimasak» som da kraftbransjen fikk manipulert gjennom de «grønne sertifikatene» og utløst vindkraftbølgen.

For kraftbransjen er selvsagt poenget at store mengder kraft fra land til sokkelen vil drive strømprisene opp for alle. Det kan føre til industridød, og det vil bidra til press for mer vindkraft på land. I en fersk rapport fra juni i år («Kraft fra land til norsk sokkel»), blir elektrifisering av sokkelen gjennomgått. Rapporten er skrevet av Oljedirektoratet, Petroleumstilsynet, NVE og Miljødirektoratet. Den som tror at denne rapporten gir vurdering av hvilken klimaeffekt elektrifiseringen vil gi, vil bli skuffet. Både OD og NVE har opplyst at slike vurderinger «ikke var en del av oppdraget».

Og oppdragsgiver var OED, som altså ikke er interessert i å få vurdert om elektrifiseringen vil gi noen global klimaeffekt. Bare de norske utslippene går ned, så kan vi som salig Pontius Pilatus toe våre hender: At frigjort gass brukes utenfor landets grenser, er jo ikke vårt problem!

Nå skjønner stadig flere sentrale politikere at elektrifisering av sokkelen ikke er et reelt klimatiltak, og at det kan ha svært negative konsekvenser. Forhåpentligvis får vi se at stadig flere «snur» også i denne saken. Så får vi se om Alstadheim da finner grunn til en ny ironisk kommentar, og deler ut «Den gylne værhane» på nytt!  

Av: Hogne Hongset, vindkraftmotstander

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013-2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse