Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
13 november 2020 13:25
Del på Facebook
Kranaskjæret i Vågen. Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Kranaskjæret i Vågen. Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

En av de mest positive hendelser som har skjedd i Kristiansund de siste årene, er det som nå skjer i Vågen. Kulturfabrikken og Kranaskjæret er forbilledlige prosjekter. Dette er prosjekter som blir lagt merke til langt utenfor byens grenser. Dette er prosjekter jeg tror de aller fleste kristiansundere er mektig stolte av.

Takk til ildsjelene – takk til dugnadsfolket

Takket være at vi har folk som ser mulighetene er disse to prosjektene blitt realisert. Ildsjelene bak Kulturfabrikken skal ha stor honnør – og den samme honnør skal Småbåtlaget og medlemmene ha i forbindelse med Kranaskjæret. Jeg vil også gi honnør til alle som har spilt sammen for å få disse prosjektene på plass. De som har bidratt til løsningene både i havnevesenet og i kommunen skal også ha takk.

Det er et stort MEN

Men så er det et stort MEN. Noen byråkrater og kommunale advokater synes visstnok at dette ikke er noe å være stolt av. De har startet en håpløs prosess stikk i strid med det som jeg tror er holdningen til bystyret i Kristiansund. Også i tidligere saker har byråkrater gjort sitt for å stikke kjepper i hjulene, jvr saken om gjetarbua i Herredsdalen. Dette innspillet fra byråkrater i Kristiansund kommune var i ferd med å ødelegge hele naboforholdet til nabokommunen Tingvoll. Heldgvis har noen fornuftige mennesker i systemet løst denne saken.

Er det en ting Kristiansund kommune ikke skal ødelegge, er det forholdet til nabokommunene.

Den lille kjerne med forståsegpåere i kommune og havnevesen som nå har satt i gang en prosess mot småbåtlaget, har også startet en krig mot store deler av Kristiansund sin befolkning. Nå har ”noen” sikret seg kontroll også over havnevesenet. Men disse ”noen” må stoppes før ødeleggelsene blir for store. De skal ikke få ødelegge dugnadsånd og initiativ for å gjøre byen vår bedre.

Vågen er en perle

I sin tid var jeg med i Vågenutvalget som kom med en rekke forslag om hvordan man skulle utnytte perlen som byen har i Vågen. Det er få eller noen byer som har en slik perle i sin midte. Kulturfabrikken og Kranaskjæret har truffet både meg og de aller fleste kristiansundere og nordmøringer helt i hjertet . Dette er noe som gjør oss stolte og glade.

Jeg vil også trekke frem dugnadsånden til dem som har jobbet både med Kulturfabrikken og Kranaskjæret. I årevis har Småbåtlagets medlemmer lagt ned titusenvis av dugnadstimer for å gjøre Vågen til et bedre sted å være. All ære til dem.

I den boka jeg har skrevet om Gjenreisningsbyen roser jeg det som er gjort i Vågen. Det gjentar jeg også i denne kronikken. Takk igjen til dem jobber for at Kristiansund skal bli en bedre by for menneskene som bor der og for de menneskene som kommer på besøk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse