Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
Per Helge Pedersen
20 november 2020 12:00
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent
Per Helge Pedersen, fast skribent
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Jeg har skrevet mange bøker, men den mest spennende boken som jeg har jobbet med så langt, er boken om Gjenreisningsbyen Kristiansund og hvordan det var å vokse opp i byen og på Nordmøre. Jeg er derfor glad for at dette bokverket nå er ferdig.  Men jeg har fortsatt mye å fortelle både om byen og distriktet – og ikke minst om folket som har bodd og bor der. Jeg sitter fortsatt på tusenvis av bilder og mange gode historier.

Har fotografert i mer enn 60 år

Jeg fikk mitt første fotoapparat før jeg var ti år. Siden har jeg slitt ut mange fotoapparat.

Interessen for fotografering gjorde at jeg begynte å jobbe i avis allerede mens jeg gikk på Realskolen.  Som mange andre nordmøringer måtte jeg ta en tur til sjøs. Men det var pressemann jeg skulle bli – og det har jeg vært i mer enn 50 år.

Jeg har truffet utrolig mange spennende mennesker på min vei. Det har vært mye sorg og glede. Heldigvis har det vært mest glede.

Mange bølgedaler

Kristiansund og Nordmøre har opplevd store bølgedager opp gjennom historien.  Vi hadde de rikeste menneskene i Norge i byen og distriktet i klippfisktiden. Men vi hadde også mange av de fattigste menneskene Det var en avgrunn mellom folk. Slik er det ikke lenger.

Bare i mine leveår har det vært utrolige omskiftninger.  Mange bedrifter og arbeidsplasser er blitt borte. Men heldigvis er nye kommet til. Vi har hatt en overgang fra sjøtransport til landtransport. For Kristiansund har det medført store utfordringer.

Havet gir muligheter

Nordmøre var i sin tid et foregangsområde når det gjelder ferjedrift. Jeg liker ferjer, men jeg er også evig takknemlig for at vi har fått mange fastlandsforbindelser.

I mitt liv har jeg reist mye med fly. Jeg var på Kvernberget da flyplassen åpnet i 1970. Siden har jeg brukt denne flyplassen utallige ganger.  Selvsagt er jeg like forundret hver gang jeg lander eller tar av. Da kan jeg se hvor ufattelige store forandringer det har vært i byen – og ikke minst i Vikan der jeg hadde  mine barneår.

Kristiansund og Nordmøre er nært knyttet til havet og de muligheter havet gir.  Det var havet som var grunnlaget for at byen ble etablert. Og siden den første nordmann levde på disse øyene, har det sannelig skjedd mye.

Mye å takke for

Jeg har mange å takke for at jeg har fått et så rikt liv. Ikke minst går takken til min familie. Men jeg har også mange andre å takke.

Til tross for at jeg har bodd utenfor byen i en mannsalder er jeg fortsatt kristiansunder og nordmøring. Jeg er patriot. Jeg kjøper mine biler her – og det meste av det jeg bruker. Ved Karihavet har jeg funnet mitt drømmested. Der har jeg bygget min egen «Skrivarstue». Der skriver jeg bøker, kronikker. Det er der jeg samler tankene mine.  Straumsneset har en spesiell plass i mitt hjerte.

På hytta finner jeg roen. Der kan jeg dyrke mine blomster. Der kan jeg  dra ut på Karihavet og utenfor for å prøve fiskelykken. Der kommer småfuglene, ekornene, hjorten og rådyrene.  Et drømmested på jord.

Flere bokprosjekter

Jeg håper boka om Gjenreisningsbyen Kristiansund kan være til inspirasjon og glede. Ved å bla i denne boka håper jeg mange gode minner kommer frem. Nå er det tid for å mimre litt om hvordan det var før i tiden. Om de menneskene vi levde sammen med. Mange av dem er borte nå. Men i mitt hode lever de fortsatt. Minnene dør ikke.

Jeg har manus og bilder til en bok om Sildebyen Kristiansund og om næringslivet opp gjennom årene ellers. Det er skrevet mye om klippfisken. Det er sikkert mange andre historier også fra den tiden som ikke er fortalt.

Det er kommet to bøker om Storvik mek. Verksted. Det er også skrevet en bok om Sterkoder. Men jeg føler at det mangler  en bok om nettopp Sterkoders vekst og fall.

Jeg har fulgt utviklingen i næringslivet på Nordmøre helt siden 1960-årene som pressemann. Jeg er et sannhetsvitne. Det er mange slike sannhetsvitner som fortsatt lever og som kan fortelle sin historie. Det er viktig å kunne og forstå denne historien.  Da kan vi kanskje lære at selv når det ser aller mørkest ut, så er det håp. Kristiansunderne og nordmøringene har vist at de har evnen til å reise seg igjen – selv etter de mest brutale slag og angrep.   

De som bygde opp byen igjen

Jeg har i en årrekke vært sjefredaktør i Byggeindustrien.  Byggeplasser har alltid interessert meg.  Jeg har også stoff og bilder om de bedrifter som har bidratt til å bygge opp igjen Kristiansund fra asken.  Dette kan også være grunnlag for en bok eller et hefte.

Er det noen som sitter på gode historier og gode bilder er jeg interessert.

Ellers må jeg rette en spesiell takk til Terje Holm i iDesign som jeg har jobbet tett sammen  med  i forbindelse med Gjenreisningsboka.  Terje har også bidratt med gode bilder og gode tekster. Jeg takker alle sponsorer og andre som har bidratt til at denne nye boka kommer mellom to permer. Jeg vil også takke staben i KSU.NO. Jeg har skrevet mange kronikker der – og tilbakemeldingene har vært mange og gode. 

ANNONSE

Gjenreisningsbyen Kristiansund

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse