Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
10 desember 2020 12:33
Del på Facebook
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Selfie
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Selfie
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

 I går ble det klart at Helse M&R kommer til å si opp kontrakten med Skanska angående bygging av nytt "fellessykehus" på Hjelset.

Dette kommer egentlig ikke overraskende selv for oss på utsiden av prosjektet. Det har haltet siden lenge før dag en. Et råttent maktspill og desperat krampaktig maktkamp for å presse igjennom bygging av et sykehus som ville blitt hverken eller for noen.

Etter flere runder med krymping av areal og funksjoner i et bygg som allerede var for lite må nå helseforetaket kaste inn håndkleet. Det er ikke Skanska sin feil. De kan sitt yrke. Da er det verre med diverse politikere, ministere og ikke minst helseforetakene sine styremedlemmer. Galematias er en mild betegnelse på mye av det som har foregått før under og etter prosessen hva angår økonomi og fornuft. Et høyt spill med folks liv og helse som innsats. Som ellers i landet.

Sykehusreformen er både skadelig og dødelig på mange vis. Nå må det være stopp og man innser at 0 alternativet er det eneste rette for M&R. I disse pandemitider hvor Norge og verden snart har stått på vent i et år må man makte å innse hva som er fornuftig og lurt. Men fornuft og best mulig tilbud for alle er ikke på programmet i norsk helsepolitikk. Det er første bud. Få den på rett kjøl!

I Desember 2014 omtrent på dagen for 6 år siden satt jeg på ferja Vestnes – molde og leste om sykehusvedtaket. Siden da har jeg hardnakket hevdet at dette skal det ikke bli noe av! I går satt jeg ironisk nok på ferja Sandvika – Edøy på vei til Smøla da jeg leste om sannsynlig kontraktbrudd mellom Helse M&R og Skanska. Det var som om himmelen åpnet seg, sola skinte og jeg ble mangel kilo lettere!

Året i år har ikke vært mye å rope hurra for generelt men denne julegaven er den beste jeg har fått i mitt liv og er verdt hver eneste av de 100 vis av timer jeg har brukt på å agitere mot at Nordmøre og Romsdal skulle få rasert sine helsetilbud. Nå er det bare å få opprustet sykehuset i molde og slutte å sløse bort penger som behøves i helsevesenet på konsulenter utredninger og anbudsrunder.

Nok er nok og det for lenge lenge siden! Året sluttet tross alt ikke så verst!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse