Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Anja Cecilie Solvik
Kronikk
14 desember 2020 20:58
Del på Facebook
Bunadsgeriljaens markering på Hjelset tomt i dag, 14.12.20. Foto: Bunadsgeriljaen
Bunadsgeriljaens markering på Hjelset tomt i dag, 14.12.20. Foto: Bunadsgeriljaen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bunadsgeriljaens markering på Hjelset tomt – en vugge hvor det ligger en hilsen oppi, hvor det står: "Jeg er født i Kristiansund". Til høyre for skiltet: «Her bygger vi sykehuset Nordmøre og Romsdal», henger et stort banner fra Bunadsgeriljaen. 

Etter jul trappes kampen opp og for å beholde akutt og føde i Kristiansund for bestandig. 

Vi har vært i møter med helseforetaket og stilt spørsmål om vaktordning og rekruttering. Dette innlegget er fra vår facebookside:

Rekruttering har hele tiden vært en utfordring på nedleggingstruede fødeavdelinger over hele landet. Bunadsgeriljaen ble startet som en protest på nedleggingen i Kristiansund. Helseforetaket Møre og Romsdal har sagt at de jobber for å rekruttere gynekologer til denne avdelingen.

Nå vet vi at Helseforetaket planlegger å forlenge alternerende drift etter nyttår, med planlagt permanent nedleggelse fra 1 mars. På grunn av MANGEL på LEGER. I morgen starter Skanska med å preppe tomta på Hjelset, enda de økonomiske betingelsene atter engang er brutt.

Vi vet at gynekologer har sluttet i Kristiansund på grunn av ledelsen og vi vet at disse er blitt kontaktet,men ikke tilbudt bedre betingelser for å komme tilbake.

Vi vet at en gynekolog ble flyttet fra Kristiansund til Ålesund!

Og vi vet at i annonsen spør de etter gynekolog med arbeidssted i Molde, enda det er i Kristiansund det mangler!

Helseforetaket fortsetter sin kamp for nedleggelse av Kristiansund og vi er maktesløse, eller får vi snart hjelp av politikerne igjen? Føde og akutt må være også Kristiansund i fremtiden.

Av: Anja Solvik,
leder i Bunadsgeriljaen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse