Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Christina Fjeldavli
Kronikk
24 februar 2021 22:03
Del på Facebook
Anna Olerud finner det ikke bryet verdt å skille tydelig mellom sterk ordbruk og vold i sin kollektive skjennepreken til landets naturvernere. Tegning: Christina Fjeldavli
Anna Olerud finner det ikke bryet verdt å skille tydelig mellom sterk ordbruk og vold i sin kollektive skjennepreken til landets naturvernere. Tegning: Christina Fjeldavli
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den pågående vindkraftutbyggingen strider med vanlige folks rettsoppfatning, noe som skaper både sorg og sinne. Er løsningen da å stemple vindkraftmotstandere som potensielle ekstremister, slik PST-leder Hans Sverre Sjøvold nylig gjorde, eller bør man se nærmere på hva som kan ha forårsaket fortvilelsen?

Norske myndigheters brudd på gjeldende areal- og naturvernlovgivning i vindkraftsaker truer både naturen og demokratiet. Dette skriver jeg om i innlegget «Vindkraftmotstand- en trussel?» (Klassekampen, 17. februar).

Under overskriften «Dette er alvorlig!» (Klassekampen, 22. februar) har Anna Olerud en replikk til mitt innlegg. Hun skriver som privatperson og «naturverner», men leseren bør være klar over at hun fra 2016–2018 var daglig leder i Natur og ungdom, en sterk pådriver for vindkraftutbygging i Norge.

Olerud innleder med en lang tirade hvor hun påpeker at den «eneste effektive metoden i miljøkamp er ikke-vold», i praksis en slags stråmannsargumentasjon ettersom jeg naturligvis aldri har tatt til orde for at det skal brukes vold. Her får vi rett og slett en kollektiv skjennepreken, for en fiktiv kriminell handling. Olerud finner det heller ikke bryet verdt å skille tydelig mellom sterk ordbruk og vold.

«La oss fortsette den saklige, trygge debatten og den gode ikke-volds-tradisjonen, så kan PST bruke tida på andre ting», er Oleruds avsluttende appell til landets naturvernere.

Her insinuerer hun at naturvernere faktisk trenger en formaning om å holde seg til «den gode ikke-volds-tradisjonen», når det i realiteten er vindindustrien som øver vold, mot naturen. Videre antyder hun at det er naturvernere som har hindret en saklig debatt, når det i realiteten er vindindustrien som har sabotert den, med massiv propaganda.

Sterke økonomiske krefter er tjent med å sverte vindkraftmotstanden. Når man inntil nylig har spilt på lag med disse kreftene, er det ikke gitt at man er skodd for å avsløre maktspillet.

Av: Christina Fjeldavli, naturverner 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse