Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Christina Fjeldavli
Kronikk
24 februar 2021 22:03
Del på Facebook
Anna Olerud finner det ikke bryet verdt å skille tydelig mellom sterk ordbruk og vold i sin kollektive skjennepreken til landets naturvernere. Tegning: Christina Fjeldavli
Anna Olerud finner det ikke bryet verdt å skille tydelig mellom sterk ordbruk og vold i sin kollektive skjennepreken til landets naturvernere. Tegning: Christina Fjeldavli
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den pågående vindkraftutbyggingen strider med vanlige folks rettsoppfatning, noe som skaper både sorg og sinne. Er løsningen da å stemple vindkraftmotstandere som potensielle ekstremister, slik PST-leder Hans Sverre Sjøvold nylig gjorde, eller bør man se nærmere på hva som kan ha forårsaket fortvilelsen?

Norske myndigheters brudd på gjeldende areal- og naturvernlovgivning i vindkraftsaker truer både naturen og demokratiet. Dette skriver jeg om i innlegget «Vindkraftmotstand- en trussel?» (Klassekampen, 17. februar).

Under overskriften «Dette er alvorlig!» (Klassekampen, 22. februar) har Anna Olerud en replikk til mitt innlegg. Hun skriver som privatperson og «naturverner», men leseren bør være klar over at hun fra 2016–2018 var daglig leder i Natur og ungdom, en sterk pådriver for vindkraftutbygging i Norge.

Olerud innleder med en lang tirade hvor hun påpeker at den «eneste effektive metoden i miljøkamp er ikke-vold», i praksis en slags stråmannsargumentasjon ettersom jeg naturligvis aldri har tatt til orde for at det skal brukes vold. Her får vi rett og slett en kollektiv skjennepreken, for en fiktiv kriminell handling. Olerud finner det heller ikke bryet verdt å skille tydelig mellom sterk ordbruk og vold.

«La oss fortsette den saklige, trygge debatten og den gode ikke-volds-tradisjonen, så kan PST bruke tida på andre ting», er Oleruds avsluttende appell til landets naturvernere.

Her insinuerer hun at naturvernere faktisk trenger en formaning om å holde seg til «den gode ikke-volds-tradisjonen», når det i realiteten er vindindustrien som øver vold, mot naturen. Videre antyder hun at det er naturvernere som har hindret en saklig debatt, når det i realiteten er vindindustrien som har sabotert den, med massiv propaganda.

Sterke økonomiske krefter er tjent med å sverte vindkraftmotstanden. Når man inntil nylig har spilt på lag med disse kreftene, er det ikke gitt at man er skodd for å avsløre maktspillet.

Av: Christina Fjeldavli, naturverner 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse