Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Anniken Hauglie. Foto: Terje Pedersen / NTB
Anniken Hauglie. Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Anniken Hauglie er viseadministrerende direktør i NHO. Hun svarer i Aftenposten på min kritikk av NHOs energipolitikk, og gjør det under tittelen «Nei, mindre kraftproduksjon gir ikke lavere strømpriser.» Som om jeg skulle ha påstått noe så latterlig! Det må stå dårlig til med reelle argumenter i NHO-huset på Majorstua, når Hauglie må ty til denne og andre manipulerende gjengivelser av det jeg har hevdet.

Red anm.: En kortere utgave av dette tilsvaret fra Hogne Hongset på Hauglies innlegg har vært på trykk i Aftenposten. I dette innlegget publiseres den fulle teksten. I linkene under er Hongsets opprinnelige innlegg og Hauglies tilsvar til dette.

Det er også overraskende at NHO fortsetter å heie på en energipolitikk som vil fjerne restene av den historiske konkurransefordelen Norge har hatt i form av lavere strømpriser enn i de landene norsk næringsliv konkurrerer med. Konsekvensen av denne politikken kan bli at store deler av norsk prosessindustri kan bli lagt ned eller flagget ut, etter hvert som langsiktige strømkontrakter skal reforhandles i et marked med strømpriser høyt over tidligere nivåer.

Det meste av det øvrige næringslivet kjøper strøm i spotmarkedet, og sliter allerede med de skyhøye strømprisen vi nå importerer. Samtidig må myndighetene gi strømprisstøtte til husholdningene sør for «prisgrensen». Det skjer i vannkraftlandet Norge, der vannkraft ifølge NVE produseres for 12-13 øre/kWh!

At Energi Norge, kraftbransjens interesseorganisasjon i NHO heier på dagens politikk, er godt kjent og ikke overraskende. Kraftselskapene tjener nå som hakka møkk på at Statnett gjennom stadig nye kabler vi ikke trenger for å ha full forsyningssikkerhet, får lov til å importere skyhøye strømpriser fra kontinentet og i Storbritannia. Også Norwea, vindkraftprodusentenes interesseorganisasjon, er strålende fornøyd!

Men Norsk Industri, også en del av NHO, organiserer de fleste av de bedriftene som kjøper den strømmen som Energi Norges medlemmer produserer. Hvor er Hauglies bekymring for disse bedriftene? De er utsatt for konkurranse, mange i et tøft internasjonalt marked. Dette er kraftbransjen forskånet for. Den har i praksis rent monopol på å levere energi til husholdninger og industri i Norge. Så hvorfor er NHOs ledelse så ivrige på å være advokat for de som produserer strømmen, og som ønsker importen av «europeiske» priser, på bekostning av alt næringsliv som kjøper strøm her i landet? Og som gir strømpriser som sender stadig flere husholdninger «på sosialen».

Hauglie jukser også med fakta, når hun skriver dette: «Statnetts kraftmarkedsanalyser fra desember 2021 er den ferskeste analysen vi har å forholde oss til. Den anslår at Norges kraftoverskudd kan være borte allerede i 2026, med mulig nasjonalt kraftunderskudd i årene etter.»

Annonse
Annonse

Dette er manipulerende bruk av en analyse. For dette er Statnetts kortsiktige markedsanalyse, for perioden 2021-26. Den sier heller ikke at kraftoverskuddet «kan være borte allerede i 2026», men at det trolig vil gå ned til 3 TWh det året. Så unnlater Hauglie behendig å referere til Statnetts langsiktige markedsanalyse, som Hauglie nok kjenner. Den er fra juli 2021 og går fram til 2050. Her sier Statnett at kraftoverskuddet, etter en midlertidig nedgang de første årene, vil øke fram mot 2050. Da vil overskuddet ifølge Statnett ligge på 9 TWh, tilsvarende Oslos årsforbruk. Og det uten noen nye vindkraftverk på land!

Hauglie kommer i tillegg med flere tøvete påstander, blant andre denne: «Hongset vil «ut av EUs energiunion», altså kutte strømsamarbeidet med Europa, vårt eget kontinent og vårt viktigste marked.»

Å tillegge motparten synspunkter han ikke har, Hauglie, er en velkjent teknikk for å avspore debatten. Jeg har selvsagt ikke foreslått å «kutte strømsamarbeidet med Europa», det er det heller ingen andre som foreslår! Men vi er mange som vil at dette samarbeidet skal skje på en måte som ikke tar fra Norge en konkurransefordel landet har hatt i over 100 år. Det vil bli konsekvensen av den energipolitikken som nå føres.

Det er høyst merkverdig at NHO er advokat for å fortsette en energipolitikk som kan bli katastrofal for et stort antall av NHOs medlemsbedrifter!

Av: Hogne Hongset, styremedlem i Industriaksjonen og rådgiver i Motvind Norge

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse