Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
– Alle bare ga opp da det gjaldt som mest. Og gjentok floskler som «forsvarlighet», «mangel på fagfolk» og gikk til angrep på Bunadsgeriljaen som bare ønsket å bidra til gjenåpning og videre drift, skriver Anja Solvik. Illustrasjonsfoto ra tidligere aksjon, med Bunadsgeriljaen som rodde fra Smøla til Kristiansund, hvor Anja Solvik, den gang leder i Bunadsgeriljaen tok imot på Piren i Kristiansund sammen med et massivt oppmøte av befolkningen. Foto: Steinar Melby
– Alle bare ga opp da det gjaldt som mest. Og gjentok floskler som «forsvarlighet», «mangel på fagfolk» og gikk til angrep på Bunadsgeriljaen som bare ønsket å bidra til gjenåpning og videre drift, skriver Anja Solvik. Illustrasjonsfoto ra tidligere aksjon, med Bunadsgeriljaen som rodde fra Smøla til Kristiansund, hvor Anja Solvik, den gang leder i Bunadsgeriljaen tok imot på Piren i Kristiansund sammen med et massivt oppmøte av befolkningen. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Når jeg nå reiser fra Veiholmen, etter en ukes opphold i strålende sol, er det med klump i magen. Snart setter vinterstormene inn. Og menneskene som bor her får igjen lyst til å trekke øyene nærmere fastlandet. En kvinne herfra fortalte at da hun skulle føde sitt tredje barn for noen år siden, stengte vinden brua, innstilte fergene og parkerte ambulansebåten, dagen etter at hun ankom fødeavdelingen i Kristiansund. Hun sa hun var glad hun ikke skulle føde flere barn. 

Er det noe folk vet her ute, er det at været skifter raskt; «Når Stemshesten får faks og Tustnastabben får hår, Gud nåde den som på havet går.» Folket her har gjennom mange generasjoner erfart at havet gir og havet tar og at naturkreftene kan være nådeløse. Det vitner skulpturen på Været om, kvinnen som knuger sitt barns hånd og skuer bekymret ut mot horisonten. 

Hvert år er det omtrent 450 gravide på Nordmøre, 60 - 70 av disse tilhører det ytre området med behov for følgetjeneste. Etter at Kristiansund ble stengt, føder hver fjerde kvinne fra Nordmøre, i Trondheim, da de bor mer enn 90 minutter unna. Foretaket har ansvar for beredskap også for disse kvinnene.  På tross av at alle kvinner fra Nordmøre har fått lengre reisevei, mener ledelsen i helseforetaket, at det aldri har vært tryggere å føde i vår region. I RB-nett, 9 des 2021 uttaler daværende klinikksjef, Johnsen at det aldri hadde vært færre transportfødsler. Da telte de ikke med transportfødsler til St Olavs eller ufrivillige hjemmefødsler. Johnsen nevnte heller ikke at Møre og Romsdal har flest igangsatte fødsler, med markant økning i Molde. Og en har født under transport på vei til Molde.

Det er mange som kan bekrefte at Bakke har manglet vilje til å utføre Stortingets vedtak om å drifte fødeavdelingen i Kristiansund, og flere har etter hvert begynt å innse det. Jeg har mottatt nylige meldinger fra ansatte i helseforetaket som mistenker motarbeidelse fra øverste hold. Etter at en av gynekologene ble sykemeldt rett etter gjenåpning,  ble det ikke søkt etter erstatter.  Alle bare ga opp da det gjaldt som mest. Og gjentok floskler som «forsvarlighet», «mangel på fagfolk» og gikk til angrep på Bunadsgeriljaen som bare ønsket å bidra til gjenåpning og videre drift. 

Dagen etter styremøte i november, slapp direktør Bakke enda en bombe; kutt i tillegget for jordmødre i følgetjenesten. En regelrett halvering av lønna. Følgetjenesten ble styrket da fødeavdelingen i Kristiansund stengte midlertidig i februar 2021. Denne livsnødvendige tjenesten skulle fungere som et kompenserende tiltak samt et ledd i oppdraget fra statsbudsjettet, om å styrke fødetilbudet.  

Tipper det er sårt for jordmødrene å lese kommentarfeltet, hvor noen skriver at de bør ta solidariske hensyn til andre i helsetjenesten som tjener mindre. Men det burde kanskje heller direktør Bakke gjort. Som selv har bevilget seg en årslønn på 2,5 millioner. 

Fødsler under transport gir økt risiko for skader. Barnet har tre ganger så høy risiko for å dø. Engelsk forskning viser at ved sammenslåinger øker risikoen for mødredødsfall. Historier kvinner har fortalt, vitner om mangel på kommunikasjon mellom de ansatte på avdelingen og mangel på oppfølging på barsel. Å tilby et avstengt rom med et telefonnummer på veggen er ikke godt nok, selv om det bare skjer med noen. Vi kjenner til kvinner som har blitt lovet betryggende tiltak, for å få de tatt bort, med beskjed om at noen behøver det mer. 

I 2020 fremmet Helse– og omsorgskomiteen, ledet av nåværende helseminister Ingvild Kjerkol, et representantforslag gjennom høring hvor ett av punktene var å lovfeste retten til følgetjeneste for alle som bor en time unna en fødeavdeling. Fordi forskning tilsa at risikoen økte etter en time. Nå med Kjerkols velsignelse settes kvinner i enda større fare ved at følgetjenesten raseres. 

Nedleggelsen av Kristiansund og andre kutt nasjonalt begrunnes i forsvarlighet, både helseforetak og Helseminister mener løsningen på sikt er å utdanne flere fagfolk. Selv om det faktisk utdannes flere nå enn før. Jordmødrene slutter til fordel for stillinger i kommunen. De orker ikke å jobbe på fødeavdelingene slik de nå er organisert. Når nye sykehus skal bygges, må foretaket finansiere ca tretti prosent av byggekostnadene. Med blodrøde tall kuttes det iblant annet i fødetilbudet. Dette rammer også ansatte. Plutselig er ikke sikkerhet så viktig likevel.

Å stenge Kristiansund krevde ingen ros analyse, men da de skulle gjenåpne, arbeidet foretaket med en risikoanalyse i flere måneder. I Oslo omtales fødeavdelingen på ABC hvor kvinner får ta seg tid til å føde, som et luksustilbud. Her ute i havgapet er det helt andre forhold. Likevel kan det se ut til at foretaket også her mener tiltak som følgetjeneste er overflødig. Det skulle vært straffbart å ta bort livsviktig tiltak!  som Jordmødrene selv vet hva reisevei betyr når skader oppstår. Kvinner som har født i ambulanse, vil ikke føde igjen. 

Sannsynligheten er stor for at i nåværende tidspunkt bæres fødesenger, ammestoler og annet utstyr ut dørene. Nylig var ansatte invitert til en lukket event som ble kalt «loppis» Hvor ansatte selv kunne kjøpe seg ett minne fra avdelingen. Både strikketøy og personlige kaffekopper skulle selges unna. 

Det er stille på fjorden, stille før stormen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse