Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bernt Øien, pensjonert laboratoriesjef
Kronikk
Bernt Øien, pensjonert laboratoriesjef
09 januar 2023 13:43
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto. Visekansler Robert Habeck besøker hydrogenselskapet NEL på Herøya. Olje- og energiminister Terje Aasland og næringsminister Jan Christian Vestre deltar også på besøket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Illustrasjonsfoto. Visekansler Robert Habeck besøker hydrogenselskapet NEL på Herøya. Olje- og energiminister Terje Aasland og næringsminister Jan Christian Vestre deltar også på besøket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

«Neu–Drontheim» på nytt, ouverturen har ligget på notestativet i lengre tid. Det er en skjult agenda som vi ikke skal få ta del i, Lenin innførte uttrykket om «stemmekveget» som han kalte «de nyttige idiotene». 

EU er verken er garanti for fred eller et velfungerende energimarked. EUs primære interesse for Norge handler kun om å skaffe seg tilgang til råvarer som olje, gass, elektrisitet og fisk billigst mulig. Tysk Energiewende er en kjempedyr flopp som ble knust av Putin, og nå kaster EU sine øyne på Norge, noe som betyr at Norges råvarebaserte økonomi alltid vil bli gjort til fokus for politisk og økonomisk utnytting fordi EU er en råvarehungrig handelsblokk!

Regjeringen har sluppet katta ut av sekken med hydrogenavtalen mellom Norge og Tyskland. Den katta vil jakte på Klima og Miljøministeren fordi avtalen vil forårsake et enormt press på vår natur. Spagat vil fortsatt bli en politisk øvelse for en minister som ikke protesterer på at vi skal selge tilsvarende energimengde lik Norges totale vannkraftproduksjon i form av hydrogen til Tyskland. Den energimengden alene trenger tre ganger så mye elektrisitet som Norge produserer i dag. Støre-regjeringen viderefører og forsterker Erna Solbergs målrettede arbeid med å forvandle industrinasjonen Norge til ressurskoloni. Naturvern er like lite verdt som Høyesterettsdommen på Fosen. En skal en ikke stole for mye på pressen, for sannheten er ikke alltid lett å ta rede på. Media serverer ikke løgner, men de er flinke på å utelukke det som ikke passer inn i deres agenda. Finansavisen hevder at Norge vil ha kapasitet til å produsere 50 TWh hydrogen i 2030 og 150 TWh i 2040. (Tyske kilder)

Tallet 150 TWh hydrogen viser at vi får et voldsom press på norsk natur. Tidshorisonten er kort med et mål om å ende opp med hydrogenproduksjon gjennom elektrolyse av vann i 2040. Det foregår slik at en putter ca. 3 deler energi inn i form av strøm, og får 1 del energi ut i form av hydrogen. Brukt i brenselseller i kjøretøy vil den ene delen hydrogen reduseres til 25 % før den kommer på hjulene til bilen.

Støre har messet i lang tid om tomme vannmagasiner som følge av tørrår og Ukrainakrigen, men det har bare vært et skalkeskjul. Utbygging av nok vindkraft til hydrogenproduksjon vil kreve det dobbelte i balansekraft, og hvor skal den i tas fra? I dag har Norge bygd 1100 vindturbiner, det er omtrent det som trengs for å elektrifisere plattformene i Nordsjøen. Altså må det bygges 1100 nye vindturbiner bare for plattformene som trenger 10TWh. Når en så skal dekke 150 TWh Hydrogenproduksjon med elektrolyse i tillegg, så vil naturvitenskapelige realiteter forandre Norges natur for evig og alltid. De som styrer Norge har latt algoritmene på Nord Pool børsen ødelegge vår tilstrekkelige vannkraftforsyning, slik at vi har fått en kjempehøy strømpris i retur som ødelegger for industri og levestandard. Vi har en statsminister og en regjering som ikke er for folket, tydeligst uttrykt ved Ola Borten Moes utsagn: «Jeg er ikke tillitsvalgt, jeg er minister»

«Den norske regjeringen har, uten medvirkning fra Stortinget, og uten en åpen, offentlig debatt, bestemt at Norge skal forplikte seg til å stille arealer og fellesressurser til disposisjon for utbygging av flere vindkraftanlegg». (Eivind Salen)

Denne avtalen er en gedigen brekkstang for å fremprovosere mer vindkraftutbygging. Hele kalamiteten er til stor skade for den naturen våre etterkommere skal arve.

Når hydrogenavtalen ble kjent, så forstår man argumentasjonen om at Norge trenger mere energi. Det kan imidlertid ikke være opp til regjeringen å selge ut vår naturrikdom, vannkrafta, på slik måte som det skjer nå. Offentlig rikdom og privat fattigdom har vokst fram med Støres argumentasjonsrekke for elektrifisering: «Ukrainakrigen… Klimakrise… Norge må elektrifiseres… elektrifisering fører til kraftunderskudd… kraftunderskudd  fører til at strømprisen vil holde seg rekordhøy… ergo mer kraftutbygging!»

For å oppnå full overgang til elektrisk strømforsyning i Norge gjelder følgende: Elektrifisering av norsk sokkel, utbygging av ladestasjoner for el-biler (hver ladestasjon krever strømkapasitet som en liten industribedrift), elektrifisering av tung industrien, elektrifisering av sjøtransporten, elektrifisering av land transporten, elektrifisering av jernbanen (f.eks. Meråkerbanen og Nordlandsbanen), bygging av gigantfabrikker for batteriproduksjon osv. osv.  Alt skal være gjennomført om 10–15 år.

De ledende politikerne har opptrådt som Erasmus Montanus som lurte Mor Lille til å tro at hun var en sten fordi hun ikke kunne fly. Politikernes belønning er internasjonale toppstillinger. Det sier noe om interne spenninger når Ola Borten Moe i et intervju med Teknisk Ukeblad går ut mot sin egen sjef og Statkrafts hydrogenplaner med kraftsalven: «10 prosent av all norsk kraftproduksjon «går rett i dass»! Språkbruken og det faktum at en minister går ut mot sin sjef på denne måten forteller at tålmodigheten med Arbeiderpartiet er slutt.  Forskningsminister Ola Borten sier også at det er «lysår unna å være forsvarlig eller fornuftig».

Vi, «det nyttige stemmekveget», tror ikke at LO/NHO/OED eller vår regjering vil land og folk noe vondt. Men de som skjønner bakgrunnen for tallet 150 TWh i energiproduksjon av hydrogen med elektrolyse, forstår at dette får følger for prisnivået på strøm, natur og Norges sikkerhet. Avtalen har derfor gitt oss svaret på hva som ligger bak en meningsløs handlingslammelse i strømpris spørsmålet fra regjeringens side. Det hele er et stygt udemokratisk skuespill som nå er inne i siste akt.

Når Norge som «Europas batteri» ikke lot seg løse på annen måte, så gjorde krigsfrykt og Putin/Ukraina susen. Våre politikere gir Putin de koordinatene han trenger, mens Tyskland utnytter ressurskolonien Norge til det ytterste. «Neu–Drontheim» på nytt, ouverturen har ligget på notestativet i lengre tid. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse