Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
15 mars 2023 14:30
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Regjeringspartiene stuper på meningsmålingene – og det er forståelig. Den ene skandalesaken overskygger den andre på grunn av elendig politisk handverk. Det som kunne blitt vinnersaker, blir skuslet bort. Hovedansvaret ligger selvsagt hos statsminister Jonas Gahr Støre. Han omgir seg med statsråder som tabber seg ut i den ene saken etter den andre. Ta bare saken om gratis ferjer. Dette er blitt en farse.

Dette skulle «redde» kysten

Da saken om gratis ferjer i mange ferjesamband ble lansert, var det ikke grenser for hvor fantastisk dagens regjeringen mente at dette ville bety for folk og næringsliv langs kysten. Nå har det kommet andre signaler. Det er fylkene som har ansvar for ferjedrifta. Men i og med at de bebudede overføringene fra staten til ferjedrift er blitt langt mindre enn de faktiske utgiftene, er det nå stor fare for at mange kystsamfunn vil få et langt dårligere tilbud enn før. Ja, mange ferjeavganger må innstilles på grunn av pengemangel. Det betyr at tiden skrus flere ti-år tilbake.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Samferdselsministeren har et problem

Saken var nylig oppe i Stortinget. Der får samferdselsminister Jon-Ivar Nygård seg til å si at årsakene til problemene ligger hos fylkeskommunene. Når det gjelder Møre og Romsdal sier statsråden at det er høye rentekostnader på lån i tillegg til generell prisøkning som er årsaken til rutekuttene i fylket. Ja, Møre og Romsdal fylkeskommune har tatt opp store lån. I sin tid advarte jeg for alle låneopptakene i forhold til Nordøyveien. Men lånene til Nordøyveien var likevel godt kjent av Regjeringen da man lanserte tanken om gratis ferjer.

Staten har tidligere erkjent sitt ansvar i forbindelse med finansiering av ferjetilbudet. Men dette synes å være glemt av den nye statsråden som selvsagt nå er en del av problemet.

Glem ikke hvor pengene kommer fra

Regjeringen synes også å glemme at det er kystsamfunn som det vi har i Møre og Romsdal, som står for den virkelige verdiskapningen i landet. Det er inntektene fra havet som har gjort at statskassen flommer over av penger.

Annonse
Annonse

Nå er det ikke bare i forhold til ferjedriften at staten legger seg ut mot kystbefolkningen. Forslagene vedrørende beskatning av oppdrettsnæringen er en annen. Selvsagt skal oppdretterne bidra også gjennom skattesystemet, men det må da være mulig å lytte til folk utenom regjeringskvartalet før man lanserer tiltak som har så store skadevirkninger for kystsamfunnene.

Bånn i bøtta

Dagens regjeringspartier har lansert mye bra, men hva hjelper det når man ikke makter å selge dette inn hos velgerne som nå flykter fra begge regjeringspartiene. Jeg så debatten på NRK i går kveld om Arbeiderpartiets problemer. Nå er Ap målt til 15,5 på meningsmålingene. Hvor langt ned skal man komme før dagens ledelse tar ansvar for å gjøre noe for å snu utviklingen.

Tilliten Arbeiderpartiet hadde som styringsparti er fullstendig borte. Dette må statsminister Jonas Gahr Støre ta sin del av ansvaret for. Dessverre bidrar mange av hans statsråder til at mange har mistet trua. Jeg vet ikke hvor mange stemmer partiet har tapt på helseminister Ingvild Kjerkol. Jeg vet bare at det må være veldig mange. Den samme mistilliten har folk til mange av statsrådene.

Kursen MÅ endres

Om få uker skal Arbeiderpartiet ha et landsmøte. Et selvfølgelig krav må være at det kommer nye koster i partiets ledelse. Fortsatt er det mange av partiets tillitsmenn som er som strutsen – at de har hodet i sanden som den tidligere mektige Thorbjørn Berntsen hevdet i debatten.

Rundt om i kommune-Norge er det stor fare for at Arbeiderpartiet mister mange skanser om ikke den politiske kursen endres.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse