Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Anja Solvik med appell i Svolvær. Foto: Eva Mette Lundahl
Anja Solvik med appell i Svolvær. Foto: Eva Mette Lundahl
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I går var jeg i Lofoten for å inspirere mennesker til å engasjere seg i sykehuskamp.

Dette var ikke en vanskelig oppgave, for å si det sånn. Over fem hundre møtte opp i Svolvær på kort varsel hvor jeg fremførte appellen nedenfor. Etter markeringen ble filmen om Bunadsgeriljaen vist. Den går sin seiersgang rundt omkring i landet.

Appell i Svolvær

Lofoten et øysamfunn i havgapet hele nasjonen er stolt av. Med både fjord og fjell, et reisemål og bosted for mennesker fra hele verden. Et både og sted ikke et enten eller - sted.

Vel det vil ikke være et både og sted lenger om man legger ned akuttsykehuset. Når det står om livet til folk. Ja da er det enten eller.

Enten dør du eller du rekker kanskje frem.

Da jeg tok på meg bunaden 2019 så var det for å redde fødeavdelingen i Kristiansund. Vi visste at redder vi føden så redder vi akutten og dermed også lokalsykehuset.

I går besøkte jeg Gravdal lokale sykehus og fødestua, og æ var ikke klar over hva som ligger i begrepet styrket fødestue. Med to gynekologer i vakt KAN Gravdal ved akutte hendelser under fødsel forløse babyen med keisersnitt. På den måten slipper de å flytte en kvinne i aktiv fødsel. Dette visste ikke jeg. Men æ trur de kvinnene som hittil i år har fått berget eget og babyens liv, er veldig klar over betydningen av det.

Legger de ned akutten forsvinner gynekologene som hittil i år har berget livet til seks babyer.

Da blir det enten eller for de fødende i Lofoten.

Kampen står om tilbud i hele nord. Vedtak som er gjort står atter for fall. Kor skal folket gjøre av seg?

Da de stengte lokalsykehuset i Kristiansund og føden der mente foretaket at det var mer forsvarlig enn å ha den åpen. Folket sa det ville få konsekvenser. Men foretaket sa det var kalkulert risiko.

I november var en fødende nær ved å dø under en uplanlagt hjemmefødsel hjemme i Kristiansund. Hun hadde ringt etter hjelp fire ganger, men hjelpen kom ikke i tide. Det er enten eller. Det er kalkulert risiko. Det er uverdig.

I bibelen står det: tilgi dem for de vet ikke hva de gjør. Men helseforetaket, veit ka dem gjør.

De teller penger og kalkulerer med menneskers liv.

Det er enten eller for Lofoten no.

Atter en gang må folk ta til gatan for det som burde være en selvfølge. Atter er det folket sjøl som må kjempe.

Nei vi tilgir dem ikkje, det må være en annen struktur her i Lofoten.

Her må det være både og.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er fullstendig klar over dagens tall, også for FV661. For å sikre grunnlag for arbeidet har eg løpande konsultering hos ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har ikke gjort noe regnestykke. Jeg har kun sitert SVV sine utsagn fra side 78/79: https://www.vegvesen.no/contentassets/bd2893c57ec24684b00e5c346f507166/planbeskrivelse_vedtatt.pdfSVV sier: «Etter at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse