Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister
Kronikk
08 juli 2024 15:04
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Drosje er en viktig del av det samlede transporttilbudet i Norge, men vi skal ha en drosjenæring med ryddige arbeidsforhold, hvit økonomi, sikkerhet for både passasjerer og sjåfører, og etterlevelse av regelverket. Det er vi på god vei mot nå.

Drosjenæringen har hatt store utfordringer siden frislippet i 2020 og vi har til tider hatt cowboy-tilstander som denne regjeringen ikke vil være kjent med.

Annonse
Annonse

Før behovsprøvingen som begrenset antall aktører i markedet ble fjernet 1. november 2020, hadde vi i underkant av 8 000 løyver i Norge. Deretter økte antall løyver med mer enn 10 000 på under tre år, og 1. juli 2023 var antall løyver 18 150 i Norge.

Ifølge bransjen førte frislippet til at det ble vanskeligere å drive på heltid, det ble dårligere sikkerhet for kundene – både fysisk trygghet i bilene og økonomisk på grunn av prispressing og forsikringsmessige forhold, og manglende drosjeberedskap. Seriøse drosjeselskap kalte det en taxikrise.

Annonse
Annonse

Derfor har vi tatt grep, og det er gledelig å se at grepene har fungert. Bare det siste året har antall løyver blitt redusert med 4 000.

Dette har vi gjort:

  1. Fra 1. september må alle som har drosjeløyve være tilknyttet en sentral og alle som vil drive drosjesentral må ha 1ntralløyve. Det er satt en overgangsperiode på seks måneder for å oppfylle disse pliktene.
  2. Sentralene pålegges plikter knyttet til innsamling, lagring og oversendelse av informasjon til offentlige myndigheter, 1ant annet om posisjonsdata for drosjeturer, inntjening og priser for drosjetjenester.
  3. Sentralene plikter å ha en klageordning, samt sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er 1styrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming.
  4. Foreslått maksimalpriser for praiing av drosje fra gate og holdeplass for å hindre at drosjekunder får urimelige og 1orutsigbare priser på drosjereisene.
  5. Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en drosjesentral som 1yvehaveren er tilknyttet.
  6. Vi har innført krav om fagkompetanse for alle løyvehavere.
  7. Krav om garanti fra bank eller forsikringsselskap for løyvehaver.
  8. Krav om at alle drosjer skal ha taklykt.
  9. Krav om at løyvehaver må bruke kjøretøy som er registrert som drosje i Kjøretøyregisteret i sin løyvepliktige virksomhet.
  10. Justert løyveplikten for drosje slik at ikke-kommersiell virksomhet, fra 1. september 2024, faller utenfor løyvekravet. Dette betyr blant annet at frivillige organisasjoner, som ikke har mål om fortjeneste, ikke lenger er omfattet av løyveplikten.

La meg være tydelig på at dette handler ikke om reversering eller å skvise ut aktører. Vi er helt avhengige av drosjenæringen som en del av transporttilbudet i landet. Dette handler om at vi skal ha en ryddig og seriøs drosjenæring med gode arbeidsforhold som etterlever regelverket. Det handler om å styrke kvaliteten i næringen og sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet. Det handler om å gjøre det enklere for kundene å orientere seg i markedet og sikre at de ikke blir flådd når de setter seg inn i en taxi. Det handler – enkelt og greit – om trygghet på mange ulike plan. Både for passasjerer og for sjåfører.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøJeg skrev dette,f or å forklare at med flere fjorder og øyer som det knyttes ferge til, dess større sjangs ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøVi har hatt våre to ferger - Kvaløy og Vengsøy - siden 2011. Og Finnøy har vært landfast via moloen, ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrMen siden det er Torghatten som drifter det sambandet, trodde jeg de hadde satt inn bedre ferger der og , ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg er ganske sikker på at det også er klausul om regularitet i fergekontrakten.På Sunnmøre (Ålesund kommune) får de tydeligvis ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnDette er ein konsekvens av at oppdragsgiver,  Møre og Romsdal fylke, vektar pris framfor regularitet. Og Norled vart kvitt gamalt ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSeriøst? .Har de så gamle ferger der?  Vi har ferge som er nesten nye vi, rart det finnes så gamle ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse