Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
10 februar 2019 14:53
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent. Foto: Privat
Per Helge Pedersen, fast skribent. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bruker man vett og forstand kan sykehuskrigen i Møre og Romsdal løses. La Molde få et nytt lokalsykehus – gjerne kombinert med et psykiatrisk sykehustilbud på Hjelset. I og med at man har startet byggingen før finansieringen var klar, bør man utnytte de investeringer som allerede er gjort i tomtearbeidene på Hjelset.

Sykehuset må selvsagt nedskaleres i forhold til planene om et fellessykehus for Romsdal og Nordmøre, men uansett blir jo dette sykehuset bygget mindre enn planlagt. Men ved å bygge et lokalsykehus i stedet for et fellessykehus vil man klare seg med langt mindre areal.

Jeg forutsetter da at det gode lokalsykehuset man har i Kristiansund består.

Ved også å lage sengeplasser for psykiatriske pasienter som det er et stort behov for, kan en slik løsning løse mange problemer. I området rundt Hjelset er det bosatt en rekke mennesker som har god erfaring med psykiatriske pasienter.

Helsebyråkratene har selvsagt sett at det meste av sykehus-tjenester i Norge kunne vært samlet på noen få gigantsykehus. Men alle andre forstår jo at det er en håpløs ide.

Nye sykehus bygges for korridorpasienter

Nå har vi bygget noen nye sykehus i Norge de siste årene. De har fra dag en har hatt korridorpasienter. Jeg har opplevd dette selv på Ahus i Lørenskog. Folket i Østfold opplever dette på det nye sykehuset på Kaldnes – et sykehus som er plassert på en kornåker slik omtrent midt i fylket. Nå er situasjonen så dramatisk med hensyn til plassmangel, at det gamle sykehuset i Moss må gjenåpnes med 20 senger. Snakk om planleggere. I tillegg har det vært mye bråk rundt arbeidsmiljøet på det nye sykehuset.

Det er ellers forunderlig at mens Regjeringen snakket varmt om miljø og om planene for å begrense bilkjøring, så legges sykehus langt utenfor bykjernene. Og for å komme til sykehus må man i de aller fleste ta egen bil. Snakk om dobbeltmoral. Men den saken kan vi la ligge nå. Og når det gjelder sykehus synes det ikke å være noen problemer å plassere dette i den beste matjorda vi har i Norge.

Jeg forstår moldenserne

Skal vi tro moldenserne rett har de et nedslitt sykehus på Lundavang. Det er sikkert riktig i og med at man i årevis har unnlatt å drive forsvarlig vedlikehold. Til sammenligning er sykehuset i Kristiansund  et godt vedlikeholdt sykehus. Jeg forstår at Molde gjerne vil ha et nytt sykehus. Ja, de kan få et nytt sykehus. Men det må da bygges som et lokalsykehus for Molde og Romsdal.

Og da må det være klinkende klart at man ikke fortsetter den politikken man har drevet i mange år – nemlig å «stjele» tjenester fra sykehuset i Kristiansund. Man må også akseptere at vi har et Sentralsykehus i Ålesund, at vi har et regionsykehus i Trondheim og at vi har Rikshospitalet og Radiumhospitalet i Oslo. Hadde man hatt denne forståelsen tidligere, kunne mange av dagens problemer vært unngått.

Det er greit å snu i tide

Etter mitt syn har vi fortsatt tid til å snu. Helsebyråkratene synes ikke å kjenne til fjellvettreglene, men i Møre og Romsdal vet vi betydningen av disse reglene. Derfor er det ingen skam å snu. Gjør vi det nå kan de aller fleste problemer være løst.

Vi kan sikkert bruke mange av de planene og tegningene som er produsert for det nye sykehuset på Hjelset. Så langt har dette kostet skattebetalerne hundrevis av millioner kroner. Mange penger er tapt for alltid, men noe kan reddes og brukes.

Dette er en vei ut av et ufattelig uføre. Dersom politikerne tar tak i denne saken kan de også berge sitt ettermæle. Bruk vett og forstand før det er for sent.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse