Kan vi folket påvirke media? Svaret er ja.
Hver gang du klikker på en nyhetslink registreres det og det viser hvor mange som er interessert i stoffet linken omhandler. Dette er spesielt interessant for de reklamebaserte mediene som tjener penger på at annonser de selger, vises.
For eksempel er vel kjendis, sport og reality og serienytt noe som selger mer reklame enn kjedelige ting som politikk og samfunn. Har vært. Dette er også selvfølgelig interessant for abonnementsaviser da de jo helst vil bruke tid og penger på saker som opptar folk og skaffer abonnenter, samt holder på lesermassen.
Vinklingen på sakene kan man ikke bestemme, men jo mer som kommer frem om et tema, jo bedre er det. Forbrukermakt rett og slett. Så er du opptatt av norsk helsepolitikk, vindkrafttema og norsk energipolitikk, bompenger eller ei og hva det nå enn er, så klikk og let opp linker med slikt innhold og du bidrar til å holde temaet i gang i media.
Det er vi som i stor grad styrer hva vi blir servert. Fordi om vi responderer kommer det mer og om ikke så stopper det. Som tema. Ikke på innhold. Der varierer det jo. Derfor også viktig og tipse, skrive leserinnlegg og kommentere det du brenner for eller i mot.
Vidar Holm, Nordmørstrønder