Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 mars 2020 08:02
Del på Facebook
I en tenkt situasjon hvor importen av kraftfôringredienser stopper opp, kan halvparten av all norsk kjøttproduksjon rammes. Svineproduksjonen kan bli redusert med 70 prosent. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
I en tenkt situasjon hvor importen av kraftfôringredienser stopper opp, kan halvparten av all norsk kjøttproduksjon rammes. Svineproduksjonen kan bli redusert med 70 prosent. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Felleskjøpet sier de jobber på spreng og inntil videre har normal produksjon og kontroll på leveranser av korn og kraftfôr fra utlandet.

Med de nye restriksjonene på norskegrensa kommer utfordringer for helt essensielle varer for norsk landbruk. Ifølge Klassekampen oppga Landbruksdirektoratet at 52 prosent av kraftfôrråvarene og 61 prosent av matkornet ble importert i fjor, etter uåret 2018, fra flere forskjellige land.

Felleskjøpet har mottaks- og forsyningsplikt som markedsregulator for korn og kraftfôr.

– Vi jobber på spreng for å opprettholde produksjonen i den situasjonen vi er i, sier kommunikasjonssjef Thomas Skjennald. Han sier de er leveransedyktig på kraftfôr og oppfordrer bøndene til ikke å hamstre, men bestille som normalt.

Landbruksdirektoratet sier også at vareflyten går som normalt, med «enkelte utfordringer på importsida».

I en tenkt situasjon hvor importen av kraftfôringredienser stopper opp, kan halvparten av all norsk kjøttproduksjon rammes. Det framgår av rapporten «Matproduksjon på norske arealressursar med og utan import av fôrråvarer» (2014) fra Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio), som er blitt oppdatert med dagens tall.

– En som driver med drøvtyggere kan bruke gress, men hvis ikke kylling og svin får kraftfôr blir det raskt prekært, sier Skjennald.

Ifølge rapporten vil det medføre full stans i kyllingproduksjon og 70 prosent reduksjon i svineproduksjon – totalt 50 prosent av all norsk kjøttproduksjon.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse