Sent på lørdag kveld 18. april kom den historiske ferja «Hardingen» til Kristiansund. Den blir regnet som en av Norges fineste ferjer gjennom tidene. «Hardingen» tilhørte Hardanger Sunnhordalandske Dampskipsselskap (HSD) og ble bygd for selskapets mest trafikkerte samband, Kvanndal-Kinsarvik-Utne. Her var det stor turisttrafikk i sommerhalvåret. Derfor hadde HSD-ferjene store utsiktssalonger over bildekket. «Hardingen» ble kontrahert ved Ankerløkken Verft A/S høsten 1964. Den 25. mai 1966 ble ferja overlevert til HSD i Bergen. Med en kapasitet på 45 biler, var dette en stor ferje på denne tiden. HSD bygde en serie ferjer fra 1957 til 1968 som har blitt omtalt som «Dei fine ferjene» på grunn av sin flotte linjeføring. Disse var bygd i en tid hvor rederiene selv kunne bestemme utformingen av ferjene. «Hardingen» var selve flaggskipet og blir regnet som den flotteste av alle.
I 1992 ble «Hardingen» solgt til Italia. I 2015 ble den kjøpte tilbake til Norge av turistselskapet Fjord2, som ønsket å videreføre den historiske ferjeruten fra Kaupanger over Nærøyfjorden til Gudvangen. «Hardingen» ble malt tilbake til sine gamle farger og fikk sitt gamle navn med samme bokstaver som i 1966. Ellers var mesteparten av ferja med innredning og motorer beholdt i sin originale stand gjennom alle disse årene. Fra 2016 til 2019 har «Hardingen» vært flaggskipet i denne flotte turistruten på Nærøyfjorden. I 2018 ble Fjord2 oppkjøpt av Fjord1. Med bl.a. krav til nullutslippsferje på denne verdensarvfjorden, ble «Hardingen» lagt ut for salg. Den har nå blitt kjøp av Vestlandske Trafikk A/S med eiere i Kristiansund. Med sin plass i ferjehistorien i Norge, har «Hardingen» vernestatus fra Riksantikvaren.