Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
20 april 2020 17:57
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Terje Holm)Historisk ferje i historiske omgivelser. «Hardingen» i Nordsundet i Kristiansund mandag 20. april 2020. (Foto: Terje Holm)

Sent på lørdag kveld 18. april kom den historiske ferja «Hardingen» til Kristiansund. Den blir regnet som en av Norges fineste ferjer gjennom tidene. «Hardingen» tilhørte Hardanger Sunnhordalandske Dampskipsselskap (HSD) og ble bygd for selskapets mest trafikkerte samband, Kvanndal-Kinsarvik-Utne. Her var det stor turisttrafikk i sommerhalvåret. Derfor hadde HSD-ferjene store utsiktssalonger over bildekket. «Hardingen» ble kontrahert ved Ankerløkken Verft A/S høsten 1964. Den 25. mai 1966 ble ferja overlevert til HSD i Bergen. Med en kapasitet på 45 biler, var dette en stor ferje på denne tiden. HSD bygde en serie ferjer fra 1957 til 1968 som har blitt omtalt som «Dei fine ferjene» på grunn av sin flotte linjeføring. Disse var bygd i en tid hvor rederiene selv kunne bestemme utformingen av ferjene. «Hardingen» var selve flaggskipet og blir regnet som den flotteste av alle.

02 Flaggskipet Hardingen overlevert 2505 1966Flaggskipet «Hardingen» ble overlevert til HSD i mai 1966. (Bilde fra HSD sin jubileumsbok)

I 1992 ble «Hardingen» solgt til Italia. I 2015 ble den kjøpte tilbake til Norge av turistselskapet Fjord2, som ønsket å videreføre den historiske ferjeruten fra Kaupanger over Nærøyfjorden til Gudvangen. «Hardingen» ble malt tilbake til sine gamle farger og fikk sitt gamle navn med samme bokstaver som i 1966. Ellers var mesteparten av ferja med innredning og motorer beholdt i sin originale stand gjennom alle disse årene. Fra 2016 til 2019 har «Hardingen» vært flaggskipet i denne flotte turistruten på Nærøyfjorden. I 2018 ble Fjord2 oppkjøpt av Fjord1. Med bl.a. krav til nullutslippsferje på denne verdensarvfjorden, ble «Hardingen» lagt ut for salg. Den har nå blitt kjøp av Vestlandske Trafikk A/S med eiere i Kristiansund. Med sin plass i ferjehistorien i Norge, har «Hardingen» vernestatus fra Riksantikvaren.

03 Hardingen salong 2016Ferja er bevart slik den var i 1966. Her et bilde fra den store utsiktsalongen i 2016. (Bilde fra Fjordfaehren)

04 Hardingen i Kinsarvik i 1966«Hardingen» i rutefart ved turistknutepunktet Kinsarvik i Hardanger i 1966. (Postkortbilde)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jorn. · 3 år siden
    Husker denne med vemod og svært gode minner fra Vestlandet/Hordaland og fjordene der. Som unggutt på syttitallet. Når vi på familiebiltur, noe trette og pregede endelig ankom fergeleiet, så at det var prangende 'Hardingen', eller 'Vøringen' - ja da steg både glede og forventning .. De fremsto med imponerende størrelse og komfort, for oss småbarn da. Og uroen forsvant da disse indikerte trygg sjøreise. Riktig som artikkelforfatteren skriver, at dette var bra store og grasiøse ferger. Noe rederiet følgelig har skjønt, med tanke på den krevende overfarten over Korsfjorden og Bjørnefjorden, sør for Bergen mot Stord, Tysnes og Hardanger. Som å komme inn i en amerikadamper. Husker enda etter 50 år, den besnærende, gode salongduften av nytrukket kvalitetskaffe, fløte/sukker blandet med svak essens av mildt tobakk. Behagelig teak møbler, sjarmerende lærsofaer/salongstil, og klirrende, fine HSD-kaffeservice .. Profesjonelle, sikre, norske sjøfolk. Rett og slett - Trygghet og kvalitet. Det, var tider ...

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse