Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 april 2020 18:03
Del på Facebook
Den norske lostjenesten fyller 300 år i år. Jubileumsfeiringen er utsatt til 2021 på grunn av koronapandemien. På bildet henter losbåten henter losen etter endt oppdrag. Foto: Jim Pedersen/Kystverket / NTB scanpix
Den norske lostjenesten fyller 300 år i år. Jubileumsfeiringen er utsatt til 2021 på grunn av koronapandemien. På bildet henter losbåten henter losen etter endt oppdrag. Foto: Jim Pedersen/Kystverket / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En kongelig forordning i 1720 opprettet den norske lostjenesten formelt, selv om loser var kjent allerede på 1200-tallet. 300-årsfeiringen blir utsatt til 2021.

Lostjenesten ble omtalt allerede i Magnus Lagabøters landslover fra slutten av 1200-tallet, men først da Kong Fredrik IV i 1720 kom med en kongelig forordning, ble tjenesten organisert.

– Norge har verdens nest lengste kystlinje, og skip har alltid hatt behov for hjelp til å seile trygt langs kysten vår. Det har derfor i uminnelige tider vært drevet lostjeneste, sier losdirektør Erik Blom i Kystverket i en pressemelding.

29. april skulle Lostjenesten feire 300-årsjubileet, og utover sommeren var det planlagt rundt 50 store og små arrangementer langs hele norskekysten i samarbeid med Kystverkmuseene. Museumsfartøyet M/S Gamle Oksøy skulle besøke havner fra Vardø i nord til Fredrikstad i sør.

Utsetter feiringen

Men som så mange andre arrangementer og begivenheter har koronapandemien satt en stopper for også disse planene.

– På grunn av usikkerheten rundt covid-19 utsetter vi folkefesten til 2021, og håper da at samfunnet har normalisert seg, sier Blom.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide er blant dem som gratulerer Kystverkets lostjeneste med 300-årsdagen. Losenes innsats er noe hele storsamfunnet er takknemlige for, mener han.

– I Norge er vi avhengige av kysten for å overleve. Vi fisker, frakter olje og transporterer varer og passasjerer. Det har vi gjort i århundrer. I like mange århundrer har det vært behov for noen som viser vei når farvannet er ukjent. Kjentfolk langs kysten har vi hatt lenge, men det er de siste 300 årene det har vært i offisiell tjeneste. Det er verdt å feire, sier samferdselsministeren.

– Samfunnskritisk tjeneste

Lostjenesten er definert som samfunnskritisk, og holdes naturligvis i gang – men med en rekke forholdsregler, nødvendige smitteverntiltak og prosedyrer for håndtering av eventuell smitte om bord på fartøy.

På landsbasis har Kystverket i underkant av 290 loser i tjeneste, stasjonert ved 18 losstasjoner. Disse utfører rundt 45.000 oppdrag hvert år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse