Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2020 12:02
Del på Facebook
Hurtigruten på vei ut fra Hammerfest i fjor vår, lenge før både korona og dataangrep. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Hurtigruten på vei ut fra Hammerfest i fjor vår, lenge før både korona og dataangrep. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten opplyste mandag at de var blitt utsatt for et omfattende dataangrep. Nå sier de det er mulig at angriperne fikk personopplysninger om ansatte.

Lørdag melder selskapet at det har fått mer oversikt over skadeomfanget.

– Sannsynligheten for at angriperne har skaffet seg tilgang til større mengder gjestedata, er lav, men Hurtigruten holder muligheten åpen for at noen ansattopplysninger kan være kompromittert, skriver selskapet i en epost til E24.

– Vi har informert Hurtigrutens ansatte om at det er en teoretisk mulighet for at dataangrepet mot oss kan ha ført til at angriperne har skaffet seg tilgang til personlige ansattopplysninger. Vi kan ikke med 100 prosent sikkerhet fastslå om dataene kun er aksessert og videre kryptert – eller om de potensielt også har lastet ut dataene fra våre lagringsmedier, sier konserndirektør for IT Ole-Marius Moe-Helgesen i Hurtigruten i en uttalelse.

Hurtigrutens reservasjonssystemer er fortsatt utilgjengelige på grunn av dataangrepet. I tillegg er Hurtigrutens presse-epost også ute av drift på grunn av dataangrepet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse