Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 januar 2021 14:12
Del på Facebook
Pumpeprisen kan øke med over 4 kroner etter moms hvis CO2-avgiften økes til 2.000 kroner per tonn, viser beregninger som bilorganisasjoner har gjort. Foto: Lise Åserud / NTB
Pumpeprisen kan øke med over 4 kroner etter moms hvis CO2-avgiften økes til 2.000 kroner per tonn, viser beregninger som bilorganisasjoner har gjort. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilorganisasjoner beregner at regjeringens nye klimaplan kan presse pumpeprisen kraftig opp. Frp er bekymret.

Ifølge Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud er det MDG-toner regjeringen nå kommer med.

– Dette er usosialt og rammer de som er avhengige av bilen, og som ikke kan eller vil kjøpe seg en elbil i tida framover, sier han.

Hoksrud varsler motstand fra Fremskrittspartiets side når forslaget kommer til Stortinget.

Over 4 kroner

Hoksrud viser til beregninger fra Amcar, en organisasjon for bilentusiaster i Norge.

Bakteppet er den nye klimaplanen for 2021–2030, der regjeringen går inn for å øke CO2-avgiften til 2.000 kroner per tonn, mot rundt 590 kroner i dag.

En slik økning i CO2-avgiften vil ifølge Amcar påvirke pumpeprisen direkte og gi en økning på cirka 4,10 kroner per liter for bensin og 4,70 kroner per liter for diesel når merverdiavgift er inkludert.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har kommet fram til lignende tall og går i Nettavisen hardt ut mot planene.

– Det er et usosialt forslag som NAF selvsagt ikke vil støtte, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste til Nettavisen.

Uavklart om veibruksavgift

Et uavklart spørsmål i klimaplanen er hva som skal skje med veibruksavgiften.

De siste årene har regjeringen kompensert for økt CO2-avgift gjennom en reduksjon i veibruksavgiften. Men regjeringen har ikke tatt stilling til om dette skal fortsette.

I klimameldingen påpekes det samtidig at reduksjonen i utslipp av klimagasser isolert sett vil bli rundt 3 millioner tonn lavere hvis økt CO2-avgift kompenseres gjennom redusert veibruksavgift, enn hvis denne kompensasjonen droppes.

Frp har vært en pådriver for at slik kompensasjon skal skje, påpeker Hoksrud.

– Jeg ville ikke veddet mye på at dette blir regjeringens linje framover. Det jeg imidlertid kan vedde mye på, er at Frp ikke kommer til å støtte en massiv økning i avgiften på bensin og diesel, sier han.

Avgift på biodrivstoff

– Det fins flere verktøy i verktøykassa enn bare avgiftsøkninger, sier generalsekretær Inger-Lise Nøstvik i Drivkraft Norge, bransjeforeningen til den tidligere Norsk Petroleumsinstitutt som ivaretar interessene for blant annet bensinstasjoner.

CO2-avgiften er én måte å legge til rette for mer fornybart. En annen måte er å gjøre det fornybare rimeligere, for eksempel ved avgiftsreduksjon på biodrivstoff, sier generalsekretæren.

Hun sier at biodrivstoff i 2019 bidro til å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken i landet med omkring 1,3 millioner tonn CO2.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse