Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 januar 2021 14:12
Del på Facebook
Pumpeprisen kan øke med over 4 kroner etter moms hvis CO2-avgiften økes til 2.000 kroner per tonn, viser beregninger som bilorganisasjoner har gjort. Foto: Lise Åserud / NTB
Pumpeprisen kan øke med over 4 kroner etter moms hvis CO2-avgiften økes til 2.000 kroner per tonn, viser beregninger som bilorganisasjoner har gjort. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilorganisasjoner beregner at regjeringens nye klimaplan kan presse pumpeprisen kraftig opp. Frp er bekymret.

Ifølge Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud er det MDG-toner regjeringen nå kommer med.

– Dette er usosialt og rammer de som er avhengige av bilen, og som ikke kan eller vil kjøpe seg en elbil i tida framover, sier han.

Hoksrud varsler motstand fra Fremskrittspartiets side når forslaget kommer til Stortinget.

Over 4 kroner

Hoksrud viser til beregninger fra Amcar, en organisasjon for bilentusiaster i Norge.

Bakteppet er den nye klimaplanen for 2021–2030, der regjeringen går inn for å øke CO2-avgiften til 2.000 kroner per tonn, mot rundt 590 kroner i dag.

En slik økning i CO2-avgiften vil ifølge Amcar påvirke pumpeprisen direkte og gi en økning på cirka 4,10 kroner per liter for bensin og 4,70 kroner per liter for diesel når merverdiavgift er inkludert.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har kommet fram til lignende tall og går i Nettavisen hardt ut mot planene.

– Det er et usosialt forslag som NAF selvsagt ikke vil støtte, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste til Nettavisen.

Uavklart om veibruksavgift

Et uavklart spørsmål i klimaplanen er hva som skal skje med veibruksavgiften.

De siste årene har regjeringen kompensert for økt CO2-avgift gjennom en reduksjon i veibruksavgiften. Men regjeringen har ikke tatt stilling til om dette skal fortsette.

I klimameldingen påpekes det samtidig at reduksjonen i utslipp av klimagasser isolert sett vil bli rundt 3 millioner tonn lavere hvis økt CO2-avgift kompenseres gjennom redusert veibruksavgift, enn hvis denne kompensasjonen droppes.

Frp har vært en pådriver for at slik kompensasjon skal skje, påpeker Hoksrud.

– Jeg ville ikke veddet mye på at dette blir regjeringens linje framover. Det jeg imidlertid kan vedde mye på, er at Frp ikke kommer til å støtte en massiv økning i avgiften på bensin og diesel, sier han.

Avgift på biodrivstoff

– Det fins flere verktøy i verktøykassa enn bare avgiftsøkninger, sier generalsekretær Inger-Lise Nøstvik i Drivkraft Norge, bransjeforeningen til den tidligere Norsk Petroleumsinstitutt som ivaretar interessene for blant annet bensinstasjoner.

CO2-avgiften er én måte å legge til rette for mer fornybart. En annen måte er å gjøre det fornybare rimeligere, for eksempel ved avgiftsreduksjon på biodrivstoff, sier generalsekretæren.

Hun sier at biodrivstoff i 2019 bidro til å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken i landet med omkring 1,3 millioner tonn CO2.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse