Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
12 januar 2021 12:53
Del på Facebook
Kristiansund Lufthavn med større passasjertrafikk enn Molde Lufthavn i 2020. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Kristiansund Lufthavn med større passasjertrafikk enn Molde Lufthavn i 2020. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avinor har offentliggjort trafikktall for luftfartens skrekkår, 2020, som viser til vesentlig nedgang i passasjertrafikk på landets flyplasser. Men Kristiansund kommer best ut i Møre og Romsdal.

Ålesund lufthavn har hatt en nedgang på 61 prosent, Molde lufthavn på 57 prosent og Kristiansund lufthavn på bare 36 prosent. Dette også til tross for at det var ingen utenlandstrafikk fra Kristiansund i fjor.

På topp i fylket var passasjerantallet 452 242 fra Ålesund lufthavn. Deretter kom Kristiansund Lufthavn på 2.-plass med 208 000 passasjerer og Molde Lufthavn på 3.-plass med 184 210 passasjerer. En jevn offshoretrafikk spiller selvfølgelig en vesentlig rolle for at Kristiansund Lufthavn hevder seg så godt i forhold til naboflyplassene.

Det vil vedvare også et godt stykke ut i 2021 så lenge olje- og offshoreaktiviteten opprettholdes og koronasituasjonen ikke endres vesentlig i positiv retning.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse