Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 januar 2021 12:42
Del på Facebook
Nestleder Sylvi Listhaug i Frp vil ha Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) og Eksportkreditt Norge, som skal slås sammen i år, til Ålesund og Bergen. Arkivfoto: Berit Roald / NTB
Nestleder Sylvi Listhaug i Frp vil ha Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) og Eksportkreditt Norge, som skal slås sammen i år, til Ålesund og Bergen. Arkivfoto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiet vil ha hovedkontoret til Giek og Eksportkreditt, som slås sammen i år, til Ålesund og et avdelingskontor i Bergen.

Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) og Eksportkreditt Norge skal slås sammen til én etat senest 1. juli. Målet er å gjøre det enklere for næringslivet å finne fram i det offentlige tilbudet av eksportfinansiering.

Regjeringen har besluttet at den sammenslåtte etaten skal lokaliseres i Oslo ettersom de to begge i dag er lokalisert i Oslo. De ser på muligheten for å plassere det i Groruddalen eller andre steder i Oslo hvor slik aktivitet kan være positiv for byutviklingen.

Fremmer forslag

Frp fremmer tirsdag et forslag i Stortinget om å flytte Giek/Eksportkreditt ut av hovedstaden.

– Det er utrolig at regjeringen er mer opptatt av å bruke Giek/Eksportkreditt som en brikke i byutvikling i Oslo heller enn å flytte virksomheten dit bedriftene som bruker tjenestene, er lokalisert, nemlig til Vestlandet. Nå er det på tide at Stortinget skjærer gjennom, og vi håper på støtte til dette representantforslaget, sier Sylvi Listhaug (Frp), som er innvalgt på Stortinget fra Møre og Romsdal, i en epost til NTB.

Frp vil ha institusjonen nærmere miljøene og bedriftene som bruker ordningen mest. Store deler av eksportrettet industri er lokalisert langs kysten. Plassering av kontorene ved kysten vil bidra til styrking av etablerte fagmiljøer, en bedre distriktsprofil på statlige arbeidsplasser, og forsterket bo- og arbeidsmarkedsregioner, mener Frp.

Giek og Eksportkreditt gir ut lån og støtte som skal utløse eksport, til bedrifter og prosjekter. I 2019 hadde Giek eksportgarantier for 83 milliarder kroner, mens det var gitt 65 milliarder i lån fra Eksportkreditt Norge.

Prioriterer effektivitet

Statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Nærings- og handelsdepartementet sier til NTB at plasseringen er en følge av at de begge i dag er lokalisert i Oslo. Dersom en helt ny etat hadde blitt etablert, har regjeringen en politikk der de i størst mulig grad forsøker å etablere disse utenfor Oslo.

– Å etablere lokalkontor på ett eller flere andre steder vil kreve ressurser, og virksomhetene har i dag til sammen kun i underkant av 150 ansatte. Oppdeling i underkontorer i ulike deler av landet må vurderes opp mot dette, sier Lunde.

Den nye organisasjonen har en stor jobb foran seg for å få to etater til å bli én, og departementet sier at hovedprioriteringen er å få sammenslåingen til å skje mest mulig effektivt uten at det går utover det eksportrettede næringslivet som etaten skal bistå

– Jeg vil imidlertid ikke utelukke at det kan skje på et senere tidspunkt etter at vi har fått den nye organisasjonen opp og stå, sier Lunde.

Flere partier

Flere partier jobber nå for å få hele eller deler av virksomheten til Vestlandet, skriver Sunnmørsposten.

I et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø (V) ber stortingsrepresentant Fredric Holen Bjørdal (Ap) fra Møre og Romsdal om en skriftlig redegjørelse for hvorfor Oslo er best egnet og nevner spesifikt Ålesund som et alternativ.

Senterpartiets næringspolitiske talsperson, Geir Pollestad, gir full støtte til å flytte virksomheten ut av Oslo, men vil ikke gå inn i debatten om lokalisering utover det.

Høyre i Ålesund skal konkretisere hvilke typer stillinger en ser for seg som kan flyttes til Ålesund. Også lokalpolitiker Carl Johansen for Miljøpartiet De Grønne i Møre og Romsdal har sagt at han mener det er naturlig å legge hovedkontoret til Ålesund.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse