Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 april 2021 14:38
Del på Facebook
Frakteskipet Eemslift Hendrika slepes nå mot land ved Ålesund. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Frakteskipet Eemslift Hendrika slepes nå mot land ved Ålesund. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag ettermiddag la det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika endelig til kai i Ålesund etter å ha blitt slept i sikkerhet fra uværet i Norskehavet.

Etter at Kystverket satte i verk statlig aksjon onsdag kveld klarte bergingsmannskaper å få festet slepet til det nederlandske lasteskipet litt senere på kvelden. Deretter ble herjede skipet slept inn mot Flatholmen i Ålesund hvor det ved 17.30-tiden torsdag ettermiddag omsider kunne legge til kai.

Bilder fra Flatholmen viser at skipet fremdeles har en betydelig slagside der det ligger til kai.

– Havaristen «Eemslift Hendrika» er nå trygt i havn på Flatholmen i Ålesund, og den statlige aksjonen ble derfor avsluttet kl. 1700, skriver Kystverket på sine nettsider klokka 17.30.

Kystverket takker

– Takk til alle som har bidratt slik at dette endte godt, skriver Kystverket på Twitter.

Eemslift Hendrika sendte mandag formiddag ut nødmelding etter at det fikk slagside da lasten forskjøv seg, rundt 60 nautiske mil vest av Ålesund i et kraftig uvær.

I løpet av mandagen ble hele mannskapet på tolv personer evakuert med redningshelikopter fra skipet. I dagene som fulgte, drev skipet i kraftig sjø i opptil 20 meter høye bølger, før bergingsmannskapene fikk kontroll på det.

Kystverket fryktet onsdag kveld at skipet skulle treffe land ved Stad og at det ville oppstå risiko for miljøforurensning fra de rundt 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord.

Falt over bord

Lasteskipet var på vei til Kolvereid i Trøndelag med flere servicebåter som selskapet Moen Marin hadde fått bygget og som skulle brukes i oppdretts- og havbruksindustrien. Den største av båtene på dekket, den grønne AQS Tor, til en verdi av 66 millioner kroner, ble slengt av dekket i de høye bølgene, men ble berget i en separat aksjon eierne selv sto for onsdag ettermiddag.

De andre båtene på dekket ser ut til å ha klart seg i den høye sjøen. Daglig leder i Moen Marin, Terje Andreassen, uttalte onsdag at selskapet vil sende inspektører til Ålesund for å gå over båtene i frakten.

– Det viktigste har vært å berge folk, miljø og verdier, i den rekkefølgen. Nå ser det ut til å gå bra med alle tre, uttalte Andreassen onsdag kveld.

AQS Tor klarte seg overraskende bra

I en oppdatering angående AQS Tor, forteller skipper Svenn Magnus Steffensen at båten ser ut til å ha kommet godt fra fallet. De mest synlige skadene, er de strukturelle skadene på styrbord side. Der er sida på båten trykt inn i messa. Disse skadene oppsto antakelig da båten ble kastet av dekket og traff en kranbom.

– Det ser overraskende bra ut, med tanke på hva den stakkars grønne båten har vært igjennom, sier Steffensen i AQS.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse