Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 mai 2021 12:19
Del på Facebook
Stengte grenser til Sverige har ført til en stor økning i omsetningen til norske dagligvarebutikker. Her fra Charlottenbergs Shoppingcenter. Foto: Annika Byrde / NTB
Stengte grenser til Sverige har ført til en stor økning i omsetningen til norske dagligvarebutikker. Her fra Charlottenbergs Shoppingcenter. Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stans i grensehandelen ga 8,6 milliarder kroner i økt omsetning i dagligvarebransjen i fjor, ifølge Virke som frykter oppsigelser når grensen åpnes.

Den økte omsetningen gjelder drikke, kjøtt, snacks og tobakk og er fordelt med 5,8 milliarder kroner til dagligvarebutikker og 2,8 milliarder til Vinmonopolet, ifølge rapporten Menon Economics har utarbeidet for Virke.

Bortfallet av grensehandel ville skapt 8.200 nye arbeidsplasser i dagligvarebransjen og Vinmonopolet. I tillegg kommer omsetnings- og sysselsettingsvekst i andre bransjer, og totalt ville det blitt skapt over 10.000 arbeidsplasser, konkluderes det i rapporten.

Analysen gjelder seks utvalgte varekategorier:

  • Alkohol i dagligvare, opp 900 millioner kroner
  • Ikke-alkoholholdige drikker, opp 800 millioner kroner
  • Dypfryst kjøtt, opp 200 millioner kroner
  • Ferskt kjøtt, opp 1,1 milliarder kroner
  • Snacks, opp 400 millioner kroner
  • Tobakk, opp 2,4 milliarder kroner
  • Vinmonopolet, opp 2,8 milliarder kroner

Rapporten har sett på omsetningen i grensehandelsområdet, som defineres som de tidligere fylkene Akershus, Oslo, Sør-Trøndelag, Vestfold og Østfold, mens Hordaland er valgt som kontrollgruppe. Ifølge Virke er den samlede grensehandelsrelaterte veksten i norsk handel dermed betydelig høyere.

Stengte grenser viser i klartekst hvor mye Norge vanligvis taper på grensehandelen, mener Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i Virke.

– Jeg frykter at flesteparten av de nye arbeidsplassene vil forsvinne i dagligvarebransjen. Majoriteten har fått midlertidige stillinger. Dersom avgiftsnivået på norske varer ikke reduseres betraktelig, vil svenskehandelen bli like høy som før, når grensene igjen åpnes, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse