Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 juli 2021 22:51
Del på Facebook
Ap-leder Jonas Gahr Støre (til høyre) har dobbelt så stor oppslutning bant velgerne som Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum når spørsmålet er hvem av dem man ønsker seg som statsminister etter høstens valg. Foto: Terje Pedersen / NTB
Ap-leder Jonas Gahr Støre (til høyre) har dobbelt så stor oppslutning bant velgerne som Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum når spørsmålet er hvem av dem man ønsker seg som statsminister etter høstens valg. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jonas Gahr Støre har dobbelt så stor oppslutning som statsministerkandidat som Trygve Slagsvold Vedum. Og Erna Solberg er ikke lenger den største favoritten.

Bare 18,2 prosent av deltakerne i TV 2s ferske meningsmåling ønsker seg Senterparti-lederen som statsminister etter valget, og bare 12,3 prosent av dem tror han faktisk det. Over dobbelt så mange, 36,9 prosent av de spurte, svarer derimot at de ønsker seg hans fremste rival, Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre, som regjeringssjef.

Siden forrige måling 7. juni har Vedum mistet 2,4 prosentpoeng av oppslutningen. På spørsmål om hvem man tror blir statsminister etter valget, har oppslutningen falt hele 7,4 prosentpoeng.

Målingen markerer dessuten en annen vesentlig endring i velgeroppfatning: Ikke bare er Støre den største favoritten blant velgerne – «bare» 34,2 prosent av dem vil fortsatt ha Erna Solberg som statsminister – men hele 63,8 prosent av de spurte tror at Støre faktisk blir regjeringssjef. I november i fjor svarte bare hver fjerde deltaker det samme.

Da svarte rundt 60 prosent av dem at de trodde Erna Solberg ville bli gjenvalgt. I dag er det bare 21,1 prosent som har troen på at hun får fortsette

10,7 prosent av deltakerne ønsker seg en annen statsminister enn de tre hovedkandidatene, men bare 2,3 prosent tror et slikt scenario faktisk kommer til å inntreffe.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse