Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 juli 2021 22:51
Del på Facebook
Frihandelsavtalen med Storbritannia ble undertegnet av viseminister Ranil Jayawardena for internasjonal handel, som representerte Storbritannia, og næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Det britiske departementet for internasjonal handel / NTB
Frihandelsavtalen med Storbritannia ble undertegnet av viseminister Ranil Jayawardena for internasjonal handel, som representerte Storbritannia, og næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Det britiske departementet for internasjonal handel / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frihandelsavtalen med Storbritannia er endelig undertegnet. Den trer i kraft så fort det britiske parlamentet har gjort sitt.

Den meget omfattende avtalen med britene er avgjørende for store deler av norsk næringsliv etter brexit – men er viktig også for folk flest, mener næringsminister Iselin Nybø (V). Hun var torsdag i London og undertegnet den historiske frihandelsavtalen med Storbritannia på vegne av Norge – et snaut år etter at forhandlingene med britene startet.

– Storbritannia er vår viktigste handelspartner etter EU. Den sikrer norske bedrifter like eller bedre konkurransevilkår når de skal opp mot bedrifter fra EU i det britiske markedet, sier Nybø til NTB.

Seremonien fant sted i Old Admiralty Building i Whitehall sammen med Efta/EØS-landene Island og Liechtenstein. Viseminister Ranil Jayawardena for internasjonal handel representerer Storbritannia, mens utenriksministrene Gudlaugur Thór Thórdarson og Dominique Hasler undertegnet for Island og Liechtenstein.

Handel for 240 milliarder

Uten avtalen ville toll på britisk import fra Norge og Island ha økt med anslagsvis 65 millioner pund – nesten 800 millioner norske kroner etter dagens kurs – ifølge Jayawardena. Han anslår at avtalen sikrer tollfri handel for over 240 milliarder kroner, framgår det av en pressemelding i anledning undertegningen.

– Jeg ser fram til å sluttføre en omfattende handelsavtale for varer og tjenester med våre langvarige partnere Norge, Island og Liechtenstein, som kan tre i kraft i løpet av 2021, sier han.

Storbritannia er det landet i verden Norge eksporterer mest til. I fjor eksporterte norske bedrifter varer for nærmere 135 milliarder kroner til Storbritannia. Det tilsvarer 22 prosent av all norsk eksport. I tillegg selger Norge årlig tjenester til britene for nærmere 40 milliarder kroner.

Olje og gass, metaller og sjømat utgjør den største andelen av norsk eksport til Storbritannia.

EØS-avtalen bedre

Ifølge siste tilgjengelige tall, fra 2018, importerte Norge varer og tjenester for 85 milliarder kroner. Industrimaskiner, biler og medisiner utgjør en betydelig andel av importen.

Avtalen som ble undertegnet torsdag, er den mest omfattende frihandelsavtalen Norge noen gang har inngått etter EØS-avtalen. Den sikrer norske virksomheter, ifølge Nybø, like gode eller bedre vilkår enn konkurrentene fra EU.

– Samtidig er det viktig å understreke at avtalen ikke fullt ut erstatter ut den tilknytningen vi hadde til Storbritannia gjennom EØS-avtalen. Vi mister den dynamiske utviklingen av felles regelverk som kjennetegner EØS-avtalen. Når det oppstår nye handelshindre i fremtiden, må vi løse dem i løpende dialog med Storbritannia, sier Nybø.

Stortinget rakk å banke den gjennom før sommerferien. Når Storbritannia har sluttført sin prosess, kan avtalen tre i kraft. Det skjer neppe før etter sommeren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse