Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 februar 2022 09:26
Del på Facebook
Frp-leder Sylvi Listhaug holdt appell under demonstrasjon i regi av «Vi som krever billigere strøm» utenfor Stortinget tirsdag. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Frp-leder Sylvi Listhaug holdt appell under demonstrasjon i regi av «Vi som krever billigere strøm» utenfor Stortinget tirsdag. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sylvi Listhaug mener staten må komme med en milliardpakke for å dempe lønnsveksten i lønnsoppgjøret. Strømpris og renteøkninger kan føre til heftige lønnskrav.

– Vi foreslår at staten bidrar til å dempe lønnsveksten gjennom å sette ned avgiftene på drivstoff, mat og strøm, sier Listhaug til NRK.

Lave renter under pandemien har dratt prisene på dagligvarer og drivstoff opp, og en varslet renteøkning utover året kan gjøre livet vanskeligere for de som sitter med lån. I tillegg har konflikt i Europa og gassmangel bidratt til rekordhøye strømpriser, som reduserer lønnstakeres kjøpekraft.

Arbeidstakersiden har varslet krav om kjøpekraftsøkning i årets oppgjør, mens NHO-sjef Ole Erik Almlid har advart mot en lønnsspiral som gir næringslivet enda høyere utgifter.

Redusert matmoms og strømstøtte

Frp-lederen kommer onsdag med forslag i Stortinget om å bidra til å dempe lønnsveksten gjennom redusert matmoms, forlenget strømstøtte med makspris og reduserte drivstoffavgifter.

– Det kommer til å ramme bedriftene knallhardt hvis lønnsoppgjøret blir så høyt som det ser ut til, sier hun.

Statsminister Jonas Gahr Støre sa mandag at han ikke vil blande seg inn i lønnsoppgjøret, og la til at det er tradisjon for at partene i arbeidslivet løser dette mellom seg.

Støtte fra Rødt

Rødts Mimir Kristjansson sier hans parti har foreslått akkurat det samme som Listhaug tidligere.

De støtter forslaget fra Frp-lederen.

– Dette er en ekstraordinær situasjon som krever helt ekstraordinære grep. Hvis ikke politikerne foretar seg noe, vil resultatet enten bli reallønnsnedgang eller bedriftsdød. Folk flest trenger mer i lønningsposen for å betale strømregninga, uten at bedriftene nødvendigvis har de pengene å avse, sier Kristjansson i en epost til NTB.

Han sier dagens situasjon ikke går opp.

– Bedrifter flest har ikke fått noen som helst strømkompensasjon så langt. De sitter på strømregninger langt utover det vanlige. På toppen av dette møter de nå rettferdige, men høye lønnskrav fra folk som sliter med økonomien. Det går ikke opp, og da er det tafatt av regjeringen å gjemme seg bak at man ikke skal blande seg inn i lønnsoppgjøret. Dette er en politisk skapt krise, som må løses politisk.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse