Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2022 14:03
Del på Facebook
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) vil at DSB vurderer trygge oppholdsstedet for norske innbyggere dersom det blir behov for evakuering. Foto: Terje Pedersen / NTB
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) vil at DSB vurderer trygge oppholdsstedet for norske innbyggere dersom det blir behov for evakuering. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er plass til 2,5 millioner mennesker i Norges tilfluktsrom, og det er ikke blitt bygd nye tilfluktsrom på 20 år. Nå vurderer DSB nye oppholdssteder.

Årsaken er at i 1998 ble kravet om at offentlig bygg må ha tilfluktsrom fjernet, skriver NRK.

Annonse
Annonse

I Norge er det rundt 25.000 tilfluktsrom med plass til 2,5 millioner mennesker, altså litt under halvparten av Norges befolkning.

Tilfluktsrom er permanente vernerom som vil kunne redusere omfanget av skader på befolkningen som følge av krigshandlinger. De fleste av dem ble planlagt og bygd under den kalde krigen.

I 2020 mente regjeringen og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) at tilfluktsrom hadde mistet sin relevans på bakgrunn av endret risikobilde, og de foreslo å legge ned ordningen.

Annonse
Annonse

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) sier til NRK at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) nå skal vurdere og foreslå kriterier for trygge oppholdssteder for befolkningen ved eventuell evakuering.

– Som del av dette arbeidet skal det særskilt vurderes å videreføre tilfluktsrom med høy beskyttelsesevne i spesielt utsatte områder, sier Mehl.

Det finnes to typer tilfluktsrom, offentlige og private. Oversikten over tilfluktsrom i Norge er det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har ansvar for.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse