Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 mars 2022 09:00
Del på Facebook
Nettselskapene og organisasjonene er enige om at den faste delen av nettleien skal være lavere, mens en større andel skal knyttes til samlet strømforbruk. Foto: Heiko Junge / NTB
Nettselskapene og organisasjonene er enige om at den faste delen av nettleien skal være lavere, mens en større andel skal knyttes til samlet strømforbruk. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nettselskaper og forbrukerorganisasjoner er blitt enige om et forslag til et nytt system for å beregne nettleie som kan innføres fra 1. juli.

Anbefalingen blir oversendt til Olje- og energidepartementet torsdag.

Annonse
Annonse

I alt 29 organisasjoner og selskaper som representerer forbrukerne, miljøbevegelsen og næringslivet, er blitt enige. Blant disse er Energi Norge, Distriktsenergi og Samfunnsbedriftene, og alle elleve største nettselskapene.

Forslaget til ny nettleiemodell gjelder boliger, fritidsboliger og mindre næringskunder. Opprinnelig var planen at den nye nettleie-modellen skulle innføres fra nyttår, men et flertall på Stortinget bestemte i desember å oppheve tidsfristen.

Nettselskapene og organisasjonene er enige om at den faste delen av nettleien skal være lavere, mens en større andel skal knyttes til samlet strømforbruk.

Fastbeløp

Den viktigste endringen er ifølge nettavisen Europower , som omtalte forslaget først, at minimum 50 prosent av nettleien skal komme fra energileddet, altså strømforbruket. Et avgjørende punkt da NVE la fram sin modell høsten 2020 var at energileddet skulle utgjøre maksimalt 50 prosent.

Det såkalte « månedsmaks »-systemet, der det høyeste forbruket i én enkelt time den ene måneden skulle avgjøre fastbeløpet i den neste, foreslås fjernet.

Europower skriver at de er kjent med at et gjennomsnitt av de tre timene med høyest forbruk i løpet av en måned, er drøftet som en alternativ måte å beregne fastbeløpet på.

Elbilforeningen er blant forbrukerorganisasjonene som er med på forslaget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det vil fortsatt lønne seg å ha en jevn lading av elbilen, spesielt på natten. Men å bruke mye strøm samtidig vil ikke gi et like stort utslag på nettleien som først foreslått, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til NRK.

Billigere på natten

Forbrukerne skal fortsatt betale mer for å bruke mye strøm samtidig. Men nivået på kapasitetsleddet, eller fastleddet som det het før, bør ifølge forslaget ikke bestemmes av forbruket i en enkelttime.

Det skal fortsatt være høyere nettleie på dagtid enn om natten og i helgene, men det skal ikke skilles mellom sommer og vinter, slik det gjøres i den vedtatte forskriften.

Statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) i Olje- og energidepartementet sier hun ikke vil ta stilling til forslagene fra organisasjonene og nettselskapene nå.

– Men jeg vil takke for et godt innspill i en viktig sak, og jeg lover at det skal få en grundig behandling, sier hun.

SVs energipolitiske talsperson, Lars Haltbrekken, mener forslaget er svært interessant.

– Dette vil styrke satsingen på energieffektivisering og egenproduksjon av strøm via for eksempel solceller, sier han til NTB,

Han oppfordrer regjeringen til å se på forslaget og komme raskt tilbake til Stortinget med saken.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse