Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 mai 2022 13:28
Del på Facebook
Geiranger er et svært populært reisemål for cruiseskip. Det er nå satt et tak på maks tre cruiseskip til ankring av gangen. Foto: Marit Rasmussen / NTB.
Geiranger er et svært populært reisemål for cruiseskip. Det er nå satt et tak på maks tre cruiseskip til ankring av gangen. Foto: Marit Rasmussen / NTB.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I årets cruisesesong vil det bli 40 prosent flere cruiseanløp i norske havner enn i 2019, ifølge Kystverket.

I 2019 besøkte 3,745 millioner cruisepassasjerer norskekysten, og det var totalt 2.881 cruiseanløp. I år er ventet totalt 4 millioner passasjerer og 3.422 anløp, opplyser Kystverket.

Annonse
Annonse

Årsaken til økningen er både at koronarestriksjonene nå er lettet, og at flere rederier har avlyst seilaser rundt Østersjøen på grunn av krigen i Ukraina. I stedet sendes flere skip til Skandinavia.

For Norges del vil de fleste av disse skipene seile til Oslofjorden og Skagerrak-kysten, opplyser Kystverket.

De typiske cruisehavnene har imidlertid lite eller ingen ledig kapasitet. Løsningen har blitt at flere cruiseskip anløper havner som tidligere ikke har vært typiske cruisedestinasjoner.

Venter mange besøkende i Ålesund

I både Møre og Romsdal og i Trøndelag øker trafikken, men særlig Ålesund utmerker seg, opplyser Kystverket.

Her ventes det 250 anløp, mens det totalt i hele dette området ventes 677 anløp. Geiranger har satt en begrensning på tre cruiseskip til ankring av gangen.

I Bergen er det satt et tak på maks tre cruiseskip per dag og maks 8.000 passasjerer. Det ventes likevel nesten 300 cruiseskipsanløp i år.

– Det betyr færre skip per dag, men en lengre sesong, skriver Kystverket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I Måløy i Nordfjord ventes 25 anløp i år.

Kystverket forventer også en økning i cruiseaktiviteten i Nordland sammenlignet med i 2019 og setter derfor inn flere loser på vakt i hele høysesongen.

140 anløp i Kristiansand

I Rogaland er det særlig Stavanger og Haugesund som vil merke cruisetrafikken. Stavanger havn har satt et tak på rundt 200 anløp, mens Haugesund de siste fire årene har gått fra ingen til 140 anløp.

I Kristiansand ventes 140 cruiseskip i 2022, med tre anløp per dag på det mest hektiske. Andre destinasjoner i området har mellom ett og elleve anløp i år. Det gjelder Egersund, Flekkefjord, Farsund, Lyngdal, Mandal, Arendal, og Kragerø.

Som følge av økt trafikk i sesongen er bemanningen i Kristiansand og Sokndal styrket, skriver Kystverket.

I Oslofjorden forventes det en stor økning sammenlignet med 2019.

– I all hovedsak går cruiseskipene til og fra Oslo. Ingen andre havner besøkes av cruiseskip i dette området, så langt registrert, skriver Kystverket.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse