De Parat-organiserte pilotene i SAS mener flyselskapet skaper et bilde av at pilotene er årsaken til de økonomiske problemene i selskapet.
– Problemene ligger helt andre steder, sier Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat, i en pressemelding tirsdag.
Han viser til at SAS ifølge sin egen børsmelding bruker 75 svenske øre på å produsere det som kalles 1 en setekilometer – kostnaden for å fly ett passasjersete 1 kilometer) i perioden februar-april i år. Tilsvarende tall for Norwegian er 55 norske øre. De to valutaene ligger nå ganske likt.
– Uansett om dette er to ulike flyselskap, med ulik forretningsstrategi, er kostnadene til SAS høyere enn Norwegian og andre flyselskaper vi kan sammenligne oss med, sier Skogvang.
– Pilotlønn utgjør 3 øre
Han mener det må være interessant å se på hvor stor andel pilotkostnadene utgjør.
– Ifølge SAS’ egne tall utgjør lønn til pilotene cirka 3,6 prosent av driftskostnadene i andre kvartal. Med et slikt utgangspunkt tilsier det at av all pilotlønn utgjør omtrent 3 øre av kostnaden på 75 øre per setekilometer, sier Skogvang.
Flystreiken var et faktum da partene brøt forhandlingene mandag 4. juli. Rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige er i streik.
– Ineffektivitet andre steder
SAS-ledelsen har krevd effektiviseringer på 800 millioner svenske kroner årlig hos pilotkorpset gjennom redningsplanen SAS Forward.
– Problemet er ineffektivitet andre steder i organisasjonen. Det er der kostnadene ligger. Det kan være leasingavtaler, det kan være billettsystemer. Det er vanskelig å se hvor pengene blir av, sier pilotlederen.
SAS og pilotforeningene skal onsdag møtes i Stockholm for å gjenoppta forhandlingene i et forsøk på å ende SAS-streiken. Det bekreftet både Skogvang og Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening overfor NTB tidligere tirsdag.
Klokset opplyser at det er meklerne som har kalt inn partene.
(©NTB)