Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 juli 2022 11:27
Del på Facebook
Det er nye forhandlinger i SAS-konflikten mandag.Foto: Annika Byrde / NTB
Det er nye forhandlinger i SAS-konflikten mandag.Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Blir det ingen løsning i SAS-konflikten mandag, er SAS trolig ferdig med å forhandle, sier selskapets forhandlingsleder.

– Det ser sånn ut. Vi skal aldri si aldri, men da skal man være så tett på en løsning som overhodet mulig. Vi er snart ved veis ende, det er vi, sa Marianne Hernæs til pressen da hun ankom Näringslivets Hus over en time etter at forhandlingene etter planen skulle starte.

Annonse
Annonse

Det begynner å bli uansvarlig å fortsette, sa hun.

– Det er en meget, meget alvorlig situasjon. Vi har vært i mekling i tre-fire uker og i konflikt i over to uker. Vi begynner å nærme oss et tidspunkt hvor jeg som forhandlingsleder må innse at nå kommer vi ikke lenger, sa hun.

Pengene renner ut av selskapet, og SAS-styret kan ikke sitte og se på dette lenger, sa Hernæs videre.

Hun ville ikke si hva som skjer med SAS dersom det ikke blir enighet mandag.

– SAS må vurdere hvilke tiltak vi kan gjøre for å passe på likviditeten, sa hun.

På tide å finne en løsning

Ved 13-tiden tok partene lunsj i forhandlingene. Den svenske riksmekleren Claes Stråth sa da at det er på tide å finne en løsning.

– Vi er inne i den sjette uken, så det er på tide å finne en løsning. Hver dag nærmer vi oss, sa han til pressen i Stockholm ifølge NRK.

– Vi bør nærme oss et tidspunkt hvor det ikke går lenger, fortsatte han.

Uverdig

Også den danske pilotlederen Henrik Thyregod mener at det mandag må komme en avklaring på om det blir en løsning eller ikke.

– Dette er uverdig. Jeg synes det er uverdig for SAS å stå i streik lenger enn dette. Det er uverdig for passasjerene og firmaet. Jeg har jobbet i firmaet i 32 år. Jeg elsker SAS. Jeg syns ikke at de kan fortsette sånn her, sa han til pressen på vei inn i Näringslivets Hus i Stockholm.

Bisarr situasjon

Også leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening var klar i talen.

– Vi står i en bisarr situasjon. Det er som om naboen din har stjålet huset ditt og krever en veldig høy pris for at du skal få kjøpe det tilbake, og samtidig brenner naboens hus og du skal hjelpe han å slokke det, sa han.

Annonse
Annonse

Klokset er klar for å sitte i forhandlinger i flere dager dersom det blir nødvendig.

– Men jeg håper selvfølgelig på en løsning i dag, sa han.

Har ikke gitt opp

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland gjentar at han håper på en løsning.

– Det er min målsetting, og det har jeg ikke gitt opp ennå, sa han.

– Jeg kan ikke kommentere hvor langt vi har kommet. Det eneste jeg kan si, er at det har vært en jevn progresjon i forhandlingene også de siste dagene.

I helgen satt partene i forhandlinger i 33 sammenhengende timer. Ruland tror ikke de kommer til å sitte gjennom den kommende natta.

– Med det døgnet vi hadde, er det lite sannsynlig at de vil sitte gjennom natten. Hvis det bare er litt som gjenstår, så kan det hende. Vi satt i mange og 30 timer, så jeg tror ikke vi gjør det igjen så kort tid etterpå, sier han.

25 områder skal behandles

SAS-pilotenes streik pågår mandag på 15. døgnet, og partene har vært i Stockholm for å forhandle siden onsdag forrige uke.

Ifølge mekler Claes Stråth har det vært fremskritt i forhandlingene i løpet av helga.

– Vi har laget en liste på rundt 25 områder som skal behandles, og mange av dem er nå ferdigbehandlet, sa han til nyhetsbyrået TT.

Han ville ikke si hvor mange områder som gjenstår.

Rundt 900 piloter har streiket siden mandag 4. juli. SAS opplyste i forrige uke at streiken koster selskapet 100–130 millioner svenske kroner per dag.

Mandag er 163 flygninger innstilt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse