Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 august 2022 15:37
Del på Facebook
EU kommisjonen er ikke om bord med regjeringens plan om en styringsmekanisme for krafteksporten fra Norge til EU. Avbildet er leder for kommisjonen, Ursula von der Leyen. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau via AP / NTB
EU kommisjonen er ikke om bord med regjeringens plan om en styringsmekanisme for krafteksporten fra Norge til EU. Avbildet er leder for kommisjonen, Ursula von der Leyen. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau via AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-kommisjonen mener Norge ikke har rett til å begrense krafteksporten gjennom utenlandskablene som følge av EØS-avtalen. Energiministeren står på sitt.

Strømkrisen har fått regjeringen til å varsle en «styringsmekanisme» for å begrense muligheten til krafteksport hvis fyllingsgraden i flerårsmagasinene blir for lav. Det skaper kraftige reaksjoner hos EU, som mener det er i strid med reglene i EØS-avtalen, melder TV 2.

– Det betyr at selv om EU-retten åpner måter for å skjerme kapasiteten i flerårsmagasiner på, for eksempel gjennom innføring av et bestemt krav til minstefylling, så kan ikke noen slik beslutning innebære stenging av grenser for å begrense kraftutveksling i det indre marked for elektrisitet, sier EU-kommisjonens talsperson Tim McPhie.

Det skremmer derimot ikke olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) som står fast ved regjeringens plan.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Norge har, som andre land, et ansvar for å sikre kraftforsyningen vår i usikre tider. Vi må ha trygghet for at vi kan sikre vår egen forsyningssikkerhet i møte med unormale og uforutsette hendelser, sier Aasland til kanalen.

– Vi vil derfor utvikle en egen styringsmekanisme som gjør at når vannstanden faller under normalen for årstiden og ned mot et lavt nivå, så begrenses eksporten, legger han til.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse