Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
06 oktober 2022 12:12
Del på Facebook
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som en del av budsjettfremlegget for 2023 foreslår regjeringen å bruke 420 millioner kroner til gratis ferje og til å redusere takstene til 50 prosent sammenlignet med takstene 1. januar 2021 . I Møre og Romsdal er det fire fergesamband som foreslås gratis, deriblant over Edøyfjorden mellom Aure og Smøla.

Takstendringene vil i tilfelle gjelde fra 16. august 2023.

De fire foreslåtte gratis fergesambandene i Møre og Romsdal
  • Aukra - Hollingsholmen
  • Brattvåg - Dryna
  • Edøya - Sandvika
  • Solholmen - Mordalsvågen

På Smøla heiste man flagget ved Smøla rådhus etter at nyheten ble kjent i dag.

Når i tillegg fergesambandet over Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure blir halvert i forhold til 2021-satsene, vil dette etter all solemerker føre til en mer positiv regionsutvikling. Sammen med den planlagte fergeforbindelsen mellom Aure og Hitra, er dette viktige rammer for forbedret samarbeid og samkvem mellom kystkommunene lengst nord på Nordmøre og sør i Trøndelag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse