Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 oktober 2022 06:13
Del på Facebook
Havvindskipet Edda Breeze er blant dem som bidrar til at Haugesund er på tredjeplass på listen over byer med flest skip i Norsk internasjonalt skipsregister. Bare Bergen og Oslo har flere Nis-registrerte skip. Arkivfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Havvindskipet Edda Breeze er blant dem som bidrar til at Haugesund er på tredjeplass på listen over byer med flest skip i Norsk internasjonalt skipsregister. Bare Bergen og Oslo har flere Nis-registrerte skip. Arkivfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden 2014 er det kommet over 200 flere skip i Norsk internasjonalt skipsregister (Nis). Det er en økning på over 40 prosent.

I løpet av de åtte årene er antall skip i det norske registeret økt fra 522 til 735, skriver Finansavisen.

Bergen har suverent flest Nis-registrerte skip, 295. I tillegg er byen hjemmehavn for 144 skip i det ordinære registeret Nor. Dermed har den gamle hansabyen en handelsflåte på 439 norskregistrerte skip.

Ålesund er på andre plass med 124 norskregistrerte skip, 39 i Nis og 124 i Nor. Ser man bare på Nis-registeret, er det Oslo som kommer på plassen bak Bergen med 94 skip, fulgt av Haugesund med 68.

Blant dem som flagger skipene sine hjem til Norge er seismikkselskapet PGS og Belships. Sistnevnte registrerer sine skip i Egersund.

Annonse
Annonse

– Vi setter norsk flagg på alle skipene som vi driver selv. Vi gjør dette for å støtte det maritime miljøet i Norge og synes det er viktig å være med og opprettholde Norges posisjon, sier Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård.

Bergen hjelpes av skipsreder Torstein Hagen som registrere Vikings havgående cruiseskip i byen.

– Viking Ocean Cruises gir store ringvirkninger i den norske shippingklyngen både i form av norske arbeidsplasser og ved cruisetrafikken langs norskekysten, sier seniorrådgiver Tone Olsen Risnes i Sjøfartsdirektoratet. Hun viser til at rederiet har rundt 70 kadetter om bord i skipene sine.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse