Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 oktober 2022 06:13
Del på Facebook
Havvindskipet Edda Breeze er blant dem som bidrar til at Haugesund er på tredjeplass på listen over byer med flest skip i Norsk internasjonalt skipsregister. Bare Bergen og Oslo har flere Nis-registrerte skip. Arkivfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Havvindskipet Edda Breeze er blant dem som bidrar til at Haugesund er på tredjeplass på listen over byer med flest skip i Norsk internasjonalt skipsregister. Bare Bergen og Oslo har flere Nis-registrerte skip. Arkivfoto: Stian Lysberg Solum / NTB

Siden 2014 er det kommet over 200 flere skip i Norsk internasjonalt skipsregister (Nis). Det er en økning på over 40 prosent.

I løpet av de åtte årene er antall skip i det norske registeret økt fra 522 til 735, skriver Finansavisen.

Bergen har suverent flest Nis-registrerte skip, 295. I tillegg er byen hjemmehavn for 144 skip i det ordinære registeret Nor. Dermed har den gamle hansabyen en handelsflåte på 439 norskregistrerte skip.

Ålesund er på andre plass med 124 norskregistrerte skip, 39 i Nis og 124 i Nor. Ser man bare på Nis-registeret, er det Oslo som kommer på plassen bak Bergen med 94 skip, fulgt av Haugesund med 68.

annonse

Blant dem som flagger skipene sine hjem til Norge er seismikkselskapet PGS og Belships. Sistnevnte registrerer sine skip i Egersund.

– Vi setter norsk flagg på alle skipene som vi driver selv. Vi gjør dette for å støtte det maritime miljøet i Norge og synes det er viktig å være med og opprettholde Norges posisjon, sier Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård.

Bergen hjelpes av skipsreder Torstein Hagen som registrere Vikings havgående cruiseskip i byen.

– Viking Ocean Cruises gir store ringvirkninger i den norske shippingklyngen både i form av norske arbeidsplasser og ved cruisetrafikken langs norskekysten, sier seniorrådgiver Tone Olsen Risnes i Sjøfartsdirektoratet. Hun viser til at rederiet har rundt 70 kadetter om bord i skipene sine.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte