Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
20 desember 2022 12:17
Del på Facebook
Fylkesordfører Tove-Lise Torve (foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)
Fylkesordfører Tove-Lise Torve (foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Verdiskapingsfylkene langs vestlandkysten blir skadelidende om dette inntektsystemet blir innført. Vestlandrådet står samlet bak en tydelig beskjed til regjeringen om at det foreslåtte systemet ikke kan aksepteres.

Det sier fylkesordførerne i Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal.

De viser til en rapport fra en ekspertgruppe som har sett på hvordan midlene kan fordeles mellom fylkene når de går fra 11 til 15 fylker i 2024.

Ekspertgruppen anbefaler endringer som vil føre hundretalls millioner fra Vestlandet i retning Østlandet og Finnmark. Rogaland og Møre og Romsdal taper 216 og 187 millioner kroner årlig, Vestland 82, om det nye inntektsystemet blir innført.

– Det ville bli et stort tilbakeslag for vestlandet med konsekvenser for både kollektivtilbud og videregående utdannelse. Vestlandrådet har en tydelig forventning om at regjeringen stopper innføringen av denne modellen, og vil gi tydelig signal om det allerede nå, sier leder i Vestlandrådet, Marianne Chesak.

Forslaget til nytt inntektsystem for fylkeskommunene er på høring med frist for tilbakemelding 3. mars 2023.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse