Sundbåten ble etablert i 1876 som Christiansunds Dampbaadsamlag. Den første perioden hadde ikke Gomalandet anløp. Anført av fru Kitty Williamsen ble det derfor etablert et eget selskap i 1906, Gomalandet Aktiedampbaadslag, som kontraherte «Presto» ved Storvik Mekaniske Verksted.
I slutten av januar 1907 ble den satt inn i en ny rute fra Gomalandet til Kirkelandet med anløp av Nordlandet. Allerede i 1908 ble det vedtatt å slå sammen selskapene, hvor det var en betingelse at anløpene til Gomalandet skulle opprettholdes. Fra 1. februar 1918 tok kommunen over Sundbåtselskapet, som nå i mange år har vært verdens eldste kollektive transportselskap i kontinuerlig drift.
Øverst ser vi det kjente bildet med «Lyn» ved Gomalandet Sundbåtkai i 1937, fotografert av Georg Sverdrup. «Lyn» ble bygd ved Storvik Mek. Verksted i 1912 og var i rutedrift fram til 1970-tallet. Det ble jobbet i mange år med å prøve å ta vare på den historiske Sundbåten, men man lyktes dessverre ikke med det. På bildet nederst ser vi Gomalandet Sundbåtkai fra samme vinkel i 2023. Foran Sundbåtskuret ser vi restene av den gamle Sundbåtkaia. Bak ser vi Nordsundbrua. Den gamle Nordsundbrua på bildet øverst ble åpnet i desember 1936 og revet i 1999. Gomalandet er fortsatt et viktig anløpssted i Sundbåtruten. På våren i år er det også planlagt anløp ved Melkvikan.
To av de gamle Sundbåtene har blitt tatt vare på. «Rapp» fra 1958 har vernestatus fra Riksantikvaren og «Nordsund» fra 1965 er under oppussing. «Framnæs» (anno 1917) ble gjenoppbygd etter gamle tegninger tilpasset vår tid og kom på havna i 2012. Dagens hovedsundbåt, «Angvik», ble bygd og satt i rute i 2005.
Sundbåten har fått en renessanse i våre dager og er en viktig del av det grønne skiftet i by’n oss. Gratis Sundbåt de siste årene har ført til en stor trafikkvekst. Vi får håpe det også finnes midler til gratis Sundbåt om kveldene.