Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
08 april 2023 09:46
Del på Facebook
Gomalandet Sundbåtkai i 1937 og 2023. (Foto: Terje Holm)
Gomalandet Sundbåtkai i 1937 og 2023. (Foto: Terje Holm)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sundbåten ble etablert i 1876 som Christiansunds Dampbaadsamlag. Den første perioden hadde ikke Gomalandet anløp. Anført av fru Kitty Williamsen ble det derfor etablert et eget selskap i 1906, Gomalandet Aktiedampbaadslag, som kontraherte «Presto» ved Storvik Mekaniske Verksted.

I slutten av januar 1907 ble den satt inn i en ny rute fra Gomalandet til Kirkelandet med anløp av Nordlandet. Allerede i 1908 ble det vedtatt å slå sammen selskapene, hvor det var en betingelse at anløpene til Gomalandet skulle opprettholdes. Fra 1. februar 1918 tok kommunen over Sundbåtselskapet, som nå i mange år har vært verdens eldste kollektive transportselskap i kontinuerlig drift.

Øverst ser vi det kjente bildet med «Lyn» ved Gomalandet Sundbåtkai i 1937, fotografert av Georg Sverdrup. «Lyn» ble bygd ved Storvik Mek. Verksted i 1912 og var i rutedrift fram til 1970-tallet. Det ble jobbet i mange år med å prøve å ta vare på den historiske Sundbåten, men man lyktes dessverre ikke med det. På bildet nederst ser vi Gomalandet Sundbåtkai fra samme vinkel i 2023. Foran Sundbåtskuret ser vi restene av den gamle Sundbåtkaia. Bak ser vi Nordsundbrua. Den gamle Nordsundbrua på bildet øverst ble åpnet i desember 1936 og revet i 1999. Gomalandet er fortsatt et viktig anløpssted i Sundbåtruten. På våren i år er det også planlagt anløp ved Melkvikan.

To av de gamle Sundbåtene har blitt tatt vare på. «Rapp» fra 1958 har vernestatus fra Riksantikvaren og «Nordsund» fra 1965 er under oppussing. «Framnæs» (anno 1917) ble gjenoppbygd etter gamle tegninger tilpasset vår tid og kom på havna i 2012. Dagens hovedsundbåt, «Angvik», ble bygd og satt i rute i 2005.

Sundbåten har fått en renessanse i våre dager og er en viktig del av det grønne skiftet i by’n oss. Gratis Sundbåt de siste årene har ført til en stor trafikkvekst. Vi får håpe det også finnes midler til gratis Sundbåt om kveldene.

02 Sundbatene i dagSundbåtene i 2023: «Rapp» (1958) og «Framnæs» (anno 1917) med «Angvik» i rute (bak). Nederst ser vi «Nordsund» (1965), som er under oppussing. (Foto: Terje Holm)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse