Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
08 april 2023 09:46
Del på Facebook
Gomalandet Sundbåtkai i 1937 og 2023. (Foto: Terje Holm)
Gomalandet Sundbåtkai i 1937 og 2023. (Foto: Terje Holm)

Sundbåten ble etablert i 1876 som Christiansunds Dampbaadsamlag. Den første perioden hadde ikke Gomalandet anløp. Anført av fru Kitty Williamsen ble det derfor etablert et eget selskap i 1906, Gomalandet Aktiedampbaadslag, som kontraherte «Presto» ved Storvik Mekaniske Verksted.

I slutten av januar 1907 ble den satt inn i en ny rute fra Gomalandet til Kirkelandet med anløp av Nordlandet. Allerede i 1908 ble det vedtatt å slå sammen selskapene, hvor det var en betingelse at anløpene til Gomalandet skulle opprettholdes. Fra 1. februar 1918 tok kommunen over Sundbåtselskapet, som nå i mange år har vært verdens eldste kollektive transportselskap i kontinuerlig drift.

Øverst ser vi det kjente bildet med «Lyn» ved Gomalandet Sundbåtkai i 1937, fotografert av Georg Sverdrup. «Lyn» ble bygd ved Storvik Mek. Verksted i 1912 og var i rutedrift fram til 1970-tallet. Det ble jobbet i mange år med å prøve å ta vare på den historiske Sundbåten, men man lyktes dessverre ikke med det. På bildet nederst ser vi Gomalandet Sundbåtkai fra samme vinkel i 2023. Foran Sundbåtskuret ser vi restene av den gamle Sundbåtkaia. Bak ser vi Nordsundbrua. Den gamle Nordsundbrua på bildet øverst ble åpnet i desember 1936 og revet i 1999. Gomalandet er fortsatt et viktig anløpssted i Sundbåtruten. På våren i år er det også planlagt anløp ved Melkvikan.

To av de gamle Sundbåtene har blitt tatt vare på. «Rapp» fra 1958 har vernestatus fra Riksantikvaren og «Nordsund» fra 1965 er under oppussing. «Framnæs» (anno 1917) ble gjenoppbygd etter gamle tegninger tilpasset vår tid og kom på havna i 2012. Dagens hovedsundbåt, «Angvik», ble bygd og satt i rute i 2005.

Sundbåten har fått en renessanse i våre dager og er en viktig del av det grønne skiftet i by’n oss. Gratis Sundbåt de siste årene har ført til en stor trafikkvekst. Vi får håpe det også finnes midler til gratis Sundbåt om kveldene.

02 Sundbatene i dagSundbåtene i 2023: «Rapp» (1958) og «Framnæs» (anno 1917) med «Angvik» i rute (bak). Nederst ser vi «Nordsund» (1965), som er under oppussing. (Foto: Terje Holm)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
Vil Rasmussen snakke om ressursbruken for å drifte Møreaksen, Vik - Julbøen?Eller passer det ikke?
Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikTautratunellen og Julsundbrua, er meningsløs, Jan Rune. Den vil ikke oppnå noe som er i nærheten av å ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Tor Hansen 22 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Terje SundsbøLa oss si at bygger tunnel til Otrøya/Gossen og krysser Romsdalsfjorden via Sekken. Vis man så tar utgangspunkt i det ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikOg då må også linjevalet over Ørskogfjellet vere avklart. Inkludert vurdering av nedbygging av natur og myr på begge strekningene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse