Siden Freia-eier Mondelez står på Ukrainas svarteliste, stanser flyselskapet SAS salget av Freias sjokolader.
Fra og med torsdag besluttet SAS å stoppe salget av Mondelez-produkter om bord på sine flygninger. Det bekrefter pressesjef Tonje Sund i SAS overfor VG.
– Vi har tatt bort produkter fra Mondelez, som er på Ukrainas International War Sponsors list , sier Sund.
Det var i slutten av mai at Ukrainas antikorrupsjonsmyndighet satte opp en svarteliste over selskap som bidrar til inntekter i den russiske statskassen. Freia-eier Mondelez er ett av selskapene på listen.
Det amerikanske selskapets sjef Dirk Van de Put opplyste sist høst at Mondelez ikke planla å trekke seg ut av Russland, men han understreket at de «ikke på noe vis bidrar til krigen».
– Ikke en unik situasjon
Selskapet skriver i en epost til NTB at de synes det er leit at SAS har tatt denne beslutningen, men at det selvsagt er opp til kundene å bestemme hvilke produkter de velger å selge.
– Dette er ikke en unik situasjon. Mange andre matvareselskaper har beholdt en viss virksomhet i Russland. Vi forstår at dette er en følelsesladet sak og respekterer fullt ut de ulike meningene om den. Vi ønsker imidlertid å være tydelige på at Freia er en norsk merkevare, med produksjon i Norge og vi selger ikke produkter i Norden som er produsert i Russland.
Mondelez har rundt 3000 ansatte i Russland og er ifølge Kyiv School of Economics markedsledende innenfor salg av kjeks og sjokolade i Russland.
Norske Freia ble i 1983 kjøpt opp av Kraft Foods, som i 2012 endret navn til Mondelez International.
Flere vurderer å fjerne produktene
Det er også flere andre selskaper som vurderer å fjerne Freias produkter. Togselskapet Vy er blant disse.
– Vi tar en vurdering på det nå, men har ikke konkludert, sier pressevakt Åge-Christoffer Lundeby til Dagbladets Børsen.
Det kan også bli slutt Freia-produktene på norske flyplasser. Travel Retail Norway driver tax-free-utsalget på de norske flyplassene Gardermoen, Trondheim Værnes, Bergen Flesland, Stavanger Sola og Kristiansand.
– Produktene er fortsatt til salgs, men vi må naturligvis ta en vurdering, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad til Kampanje.
(©NTB)