Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 juni 2023 11:44
Del på Facebook
En konkret handlingsplan for solkraft skal være på plass innen revidert budsjett i 2024. Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger / NTB
En konkret handlingsplan for solkraft skal være på plass innen revidert budsjett i 2024. Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger / NTB

I enigheten om revidert nasjonalbudsjett er det klart at alle nye, statlige bygg skal ha solceller eller lokalprodusert energi.

I tillegg er det enighet om å sette et mål om 8 terawattimer (TWh) solkraft innen 2030.

Annonse
Annonse

– Det er viktig å bygge fornybar energi for å sikre lavere strømpriser, kutte klimagassutslipp og for å skape arbeidsplasser, sier Marianne Sivertsen Næss (Ap), leder av Stortingets energi- og miljøkomité.

Stortinget har bedt regjeringen stille krav om at det skal etableres solceller eller lokalprodusert energi på alle nye, statlige byggeprosjekt med oppstart forprosjekt i 2024. Det gjøres unntak der spesielle hensyn tilsier noe annet, men kravet skal også gjelde ved større oppgraderinger og rehabiliteringer.

Annonse
Annonse

SV og regjeringspartiene Ap og Sp er enige om at det innen revidert budsjett i 2024 skal komme på plass en konkret handlingsplan som viser hvordan man skal nå solkraftmålet.

Solpakken er skritt i riktig retning for å gjøre solkraft til en stor og viktig energikilde i Norge, mener administrerende direktør Trine Kopstad Berentsen i Solenergiklyngen.

– Solenergiklyngen er spesielt glade for at Norge nå får et mål og en handlingsplan om hele 8 TWh solenergi innen 2030. Det er i tråd med det Energikommisjonen og solenergibransjen mener er realistisk og vil bidra til å løse energikrisen og faren for kraftunderskudd som Statnett har advart mot fra 2026/2027, sier Berentsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse