Fylkesveisavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune skal gjennomføre et forprosjekt for videre utredning av alternative løsninger for sikring av strekningen fra Huldrebrua–Stigfossbrua i Trollstigen, skriver fylkeskommunen.
Det er godt kjent at strekningen er utsatt for steinsprang og skred. Prosjektet tilknyttet rassikring har pågått i flere år, helt siden Statens vegvesen hadde forvaltningsansvaret for fylkesveiene. Deres anbefalinger var i 2019, at en burde se på to ulike alternativer; fjellsikringsalternativet og et tunnelalternativ.
– Fylkestinget vedtok i oktober 2022 å se på et alternativ med fjellsikring, men vil også vurdere et tunnelalternativ som grunnlag for et konseptvalg og videre planlegging. Vi tar sikte på en politisk avklaring på konseptvalg vinteren 2023–2024, sier Ole Jan Tønnesen, fylkesveisjef i Møre og Romsdal fylkeskommune.
I den videre planfasen vil fylkesveisavdelingen arbeide målrettet for å unngå unødige ulemper for trafikkavviklingen under anleggsperioden, men det er ikke til å unngå at begge alternativene vil kunne medføre stengning i deler av sesongen over flere år, ifølge fylkeskommunen.
Alternativ A: Fjellsikringsalternativet
Fjellsikringsalternativet baserer seg på rensk og sikring av fjellet med bolter, nett, fanggjerder med mer. Arbeidet kan bli gjennomført blant annet ved bruk av taugåande personell.
Alternativ B: Tunnelalternativet
Tunnelalternativet er en T13-tunnel (13 meter bred) med plass til to kjørefelt og gangvei som strekker seg fra Fiva-svingen og opp til Stigfossbrua. Tunnelen vil føre traffikanter vekk fra det partiet med høyest risiko for stennedfall og skred.
Ønsker innspill tidlig
Selv om det ikke er noe krav til høring for oppstarten av dette forprosjektet, ønsker fylkesveisavdelingen å få innspill i tidlig fase. Noe av bakgrunnen for dette er å greie å fange opp ideer, utfordringer og andre aspekt tilknyttet dette arbeidet så tidlig som mulig.
– Det er mange interessenter i Trollstigen og det er viktig for fylkeskommunen å ha kontakt og finne ut hvordan dette arbeidet vil påvirke alle disse. Derfor ønsker vi allerede nå og åpne for innspill slik at vi får et best mulig grunnlag å jobbe med, sier Tønnesen.