Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
13 juni 2023 11:36
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB

Fylkesveisavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune skal gjennomføre et forprosjekt for videre utredning av alternative løsninger for sikring av strekningen fra Huldrebrua–Stigfossbrua i Trollstigen, skriver fylkeskommunen.

Det er godt kjent at strekningen er utsatt for steinsprang og skred. Prosjektet tilknyttet rassikring har pågått i flere år, helt siden Statens vegvesen hadde forvaltningsansvaret for fylkesveiene. Deres anbefalinger var i 2019, at en burde se på to ulike alternativer; fjellsikringsalternativet og et tunnelalternativ.  

Annonse
Annonse

– Fylkestinget vedtok i oktober 2022 å se på et alternativ med fjellsikring, men vil også vurdere et tunnelalternativ som grunnlag for et konseptvalg og videre planlegging. Vi tar sikte på en politisk avklaring på konseptvalg vinteren 2023–2024, sier Ole Jan Tønnesen, fylkesveisjef i Møre og Romsdal fylkeskommune.

I den videre planfasen vil fylkesveisavdelingen arbeide målrettet for å unngå unødige ulemper for trafikkavviklingen under anleggsperioden, men det er ikke til å unngå at begge alternativene vil kunne medføre stengning i deler av sesongen over flere år, ifølge fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Alternativ A: Fjellsikringsalternativet 
Fjellsikringsalternativet baserer seg på rensk og sikring av fjellet med bolter, nett, fanggjerder med mer. Arbeidet kan bli gjennomført blant annet ved bruk av taugåande personell.   

Alternativ B: Tunnelalternativet  
Tunnelalternativet er en T13-tunnel (13 meter bred) med plass til to kjørefelt og gangvei som strekker seg fra Fiva-svingen og opp til Stigfossbrua. Tunnelen vil føre traffikanter vekk fra det partiet med høyest risiko for stennedfall og skred.  

Ønsker innspill tidlig

Selv om det ikke er noe krav til høring for oppstarten av dette forprosjektet, ønsker fylkesveisavdelingen å få innspill i tidlig fase. Noe av bakgrunnen for dette er å greie å fange opp ideer, utfordringer og andre aspekt tilknyttet dette arbeidet så tidlig som mulig.

– Det er mange interessenter i Trollstigen og det er viktig for fylkeskommunen å ha kontakt og finne ut hvordan dette arbeidet vil påvirke alle disse. Derfor ønsker vi allerede nå og åpne for innspill slik at vi får et best mulig grunnlag å jobbe med, sier Tønnesen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har etterlyst kva trafikkaos som fergene med ÅDT på 2350 skaper i det store bildet.Og trafikken si retning og ...
Terje Sundsbø 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du man flytter fergeleiet ut fra sentrum av Molde for moro skyld? Merkostnaden for de fergereisende blir minimal i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse