Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 juni 2023 07:04
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP), sier at målet er å komme over sperregrensa ved stortingsvalget i 2025. Foto: Javad Parsa / NTB
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP), sier at målet er å komme over sperregrensa ved stortingsvalget i 2025. Foto: Javad Parsa / NTB

Industri- og næringspartiet får 3,8 prosents oppslutning på Nettavisens nye partimåling. Dermed er de større enn Miljøpartiet De Grønne på 3,6 prosent.

– Vi i INP er Norges eneste reelle miljøparti, fordi vi vil gjøre noe med miljøet. For eksempel å fjerne plast i havet og hindre at søppel når havene våre. Det er den største miljøtrusselen nå, sier partileder Owe Ingemann Waltherzøe i Industri- og næringspartiet (INP) til Nettavisen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På InFacts junimåling for Nettavisen får partiet hans 3,8 prosents oppslutning og er inne med to mandater på Stortinget. Det er like mange mandater som MDG, som faller med 1,3 prosentpoeng fra forrige måling, får. Samtidig er INP 0,2 prosent større enn MDG på målingen.

Det er andre gang denne måneden at INP, som blant annet er for fortsatt oljeleting, er større enn MDG på en måling. På Norstats måling for Aftenposten og NRK fikk INP 3,3 prosent, mot MDGs 3,2.

MDG-nestleder Ingrid Liland mener det at INP er større enn MDG bør få noen varsellamper til å gå.

– Jeg synes det bør være en varsellampe om at mediene må ta INP på alvor. Det er litt ironisk at et industri- og næringsparti har en politikk som vil være ganske katastrofal for norsk industri og næringsliv og veldig dårlig for klimaomstillingen, sier hun.

Annonse
Annonse

På målingen har de fire borgerlige partiene flertall sammen, selv om Høyre er målingens taper med en nedgang på 2,3 prosentpoeng.

Hele målingen (endring fra forrige måned i parentes):

Rødt 4,7 (-0,5), SV 8,4 (-0,7), Ap 19,9 (+1,1), Sp 6,2 (-0,3), MDG 3,6 (-1,3) Venstre 4,4 (+0,7), KrF 4,4 (+0,3), Høyre 29,8 (-2,3), Frp 11,7 (+0,8), andre partier (inkl INP) 6,9 (+2,1).

Målingen er utført 5. juni, med 1005 intervjuer. Feilmarginen er fra +/- 1,2-2,8 prosentpoeng.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse