Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 juli 2023 13:05
Del på Facebook
Det spises stadig mindre fisk og sjømat i Norge. Foto: Terje Pedersen / NTB
Det spises stadig mindre fisk og sjømat i Norge. Foto: Terje Pedersen / NTB

Nordmenn har aldri spist så lite fisk og skalldyr siden 2003. En av årsakene kan være økte priser, mener Sjømatrådet.

– Vi ser at det er sjømatprodukter som øker mest i pris som folk kjøper mindre av, sier Sjømatrådets administrerende direktør Christian Chramer.

Siden 2015 har sjømatkonsumet i Norge gått nedover, med et lite unntak av pandemiåret 2021. I løpet av de to siste tiårene har konsumet aldri vært lavere enn det er nå, viser nye tall.

I 2003 spiste vi i snitt 21,22 kilo sjømat per person her i landet. I fjor var tallet 18,96 kilo. Det er en nedgang på nesten 10,65 prosent.

Andre årsaker til det lave forbruket kan være mangle på kunnskap om tilberedning, tilgjengelighet og dårlig tid.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse