Hittil i år har det forsvunnet 433 millioner kroner ut av reklamemarkedet. Fjerde kvartal startet også dårlig med en nedgang på 9,4 prosent i oktober.
Det viser tall fra Mediebyråforeningens Mediebarometer, melder Kampanje. Tapene hittil i år utgjør en nedgang på 5,3 prosent.
Det norske markedet ligger bak 2022 så langt i år, på lik linje med flere nordiske og europeiske land, ifølge forhandlingsdirektør Gary Vanderhill i IPG Mediabrands.
– Det blir spennende å se om den normalt høye omsetningen i fjerde kvartal nå kommer i løpet av årets to siste måneder. Med økende fokus på Black Friday vil det vise seg om omsetningen i større grad har flyttet seg fra oktober til november, sier han.
Omsetningen fra TV-reklamer falt 7,6 prosent i oktober og er redusert med nærmere 208 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Digitale medier går tilbake med 5 prosent, og det utgjør en reduksjon på 174 millioner.
(©NTB)