Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 desember 2023 14:00
Del på Facebook
Ventetiden har blitt lang for mange som venter på sykehushjelp. Hittil i år har det vært over 80.000 brudd på sykehusets frister. Foto: orm Kallestad NTB
Ventetiden har blitt lang for mange som venter på sykehushjelp. Hittil i år har det vært over 80.000 brudd på sykehusets frister. Foto: orm Kallestad NTB

Titusener av pasienter får ikke behandlingen de skal ha innen fristen som er satt. Det må ryddes opp i, mener Fremskrittspartiet.

Hittil i 2023 har det vært over 80.000 brudd i behandlingsfristen på norske sykehus, skriver P4.

Tall fra Helsedirektoratet viser at antallet fristbrudd hittil har passert fjoråret med 10.000. Det er altfor mye, mener Fremskrittspartiets helsepolitiske talsmann, Bård Hoksrud.

– Det er veldig dårlig for den enkelte som ikke får behandling, og som har smerter og vondt, sier Hoksrud til radiokanalen.

Bare i oktober var det 10.073 i saker som omhandler fysisk helse, over 3000 flere brudd enn samme periode i fjor.

Annonse
Annonse

– Sånn kan det ikke være. Vi er nødt til å få ned fristbruddene, sier Hoksrud.

Statssekretær Karl Kristian Bekeng (Ap) i helsedepartementet erkjenner at situasjonen er alvorlig.

Han sier 2,2 milliarder kroner ekstra til sykehusene neste år skal bedre situasjonen.

– Vi jobber også med større tiltak som vi skal komme med i en helse- og samhandlingsplan, som skal bidra til å styrke sykehusøkonomien, forteller Bekeng.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse