Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 januar 2024 07:05
Del på Facebook
Av sauene som ble tatt av rovdyr i fjor, ble det fastslått at 1945 var tatt av ulv. Foto: Heiko Junge / NTB
Av sauene som ble tatt av rovdyr i fjor, ble det fastslått at 1945 var tatt av ulv. Foto: Heiko Junge / NTB

I fjor ble 1525 sau erstattet som tapt til ulv. Det er 840 flere enn året før, viser nye tall fra Miljødirektoratet.

Statsforvalteren har ferdigbehandlet erstatningssøknadene for tap til rovvilt for sau for 2023. Tallene viser en liten økning i erstattede tap for sau, skriver Miljødirektoratet.

Antall erstattede sauer har økt fra 16.106 i 2022 til 17.273 i fjor.

Tallene viser at 1525 sau i fjor ble erstattet som tapt til ulv, mot 685 året før. Økningen er på 840.

Totalt fikk sauebøndene utbetalt drøyt 51,5 millioner kroner for sauene som gikk tapt til rovdyr i fjor. Det ble søkt om erstatning for 34.551 tapte sauer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Jerv var i fjor, som tidligere år, rovdyret som tok flest sauer. I alt ble det utbetalt erstatning for 7101 sauer der jerv var skadevolder, som utgjør 41 prosent av alle de erstattede sauene.

Gaupe tok 24,1 prosent, kongeørn tok 12,9 prosent, ulv tok 11,2 prosent og bjørn tok 4,7 prosent av sauene det ble utbetalt erstatning for.

Statsforvalteren utbetaler også erstatning for tamrein som blir tatt av rovdyr. I beitesesongen 2022/2023 ble det utbetalt nærmere 88,5 millioner kroner for 20.484 reinsdyr. Gaupe, jerv og kongeørn sto for rundt 30 prosent hver av tapene.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse