Svar til Helse Møre og Romsdal – 19. mars 2024.
Takk for oppklaring av skrivefeil. Vi er ikke skuffet, avslaget om å møte direktøren er helt som forventet. Men vi synes det er bekymringsfullt at de som har ansvaret for å ha tatt bort et trygt fødetilbud ikke tar seg tid til å undersøke konsekvensene av denne handlingen.
Helseforetakets siste henvendelse til Bunadsgeriljaen
Vi viser til deres brev av 01.03.24
Vi beklager skrivefeil i forrige svar hvor riktig ordlyd skulle vært:
"Vi takker for henvendelsen og tar kontakt om dette blir aktuelt". Vi forstår at dette kan være skuffende, men håper likevel på en forståelse for at administrerende direktørs tidsplan for tiden er svært begrenset sett i lys av situasjonen Helse Møre og Romsdal står i. Generelt får vi gode tilbakemeldinger fra pasientene våre, uavhengig av bostedsområde. Likevel er det alltid slik at man kan strebe mot ytterligere forbedring. Det er sikkert enkelte situasjoner som kunne vært håndtert bedre, og dersom det er pasienter som har hatt en dårlig opplevelse i kontakten med oss, ønsker vi at de tar dette direkte med avdelingen/klinikken det gjelder. Vi viser også til klageskjema som ligger på vår hjemmeside: Klage og erstatning - Helse Møre og Romsdal (helse-mr.no)
Saksbehandling- og arkivsystemet som blir brukt i Helse Møre og Romsdal, er et elektronisk system som bruker Altinn ved utsendelse av svar. Det betyr at svar som går gjennom vårt elektroniske saksbehandlersystem, kommer som brev via Altinn.
Nei, vi har lite forståelse for at direktøren er opptatt, vi har alle mye å gjøre. Vi utfører dette oppdraget på vegne av fødekvinner på frivillig basis, utenfor arbeidstid. Vi finner det besynderlig at ikke Helse Møre og Romsdal fortviler over at antallet kvinner med sterke negative opplevelser er så høyt. Disse stemmene må bli hørt. Derfor ber vi herved heller om et møte med brukerrepresentantene i styret for å diskutere videre tiltak.
Vi vet at mange kvinner har gode opplevelser ved føden i Molde, det er ikke de ansatte som skal rammes. Vi vet at ansatte anstrenger seg for å gjøre en god jobb. Det er ledelsen og systemet vi adresseres som er de samme som får kritikk ved tilsyn. Vi ber dere ta det ansvaret!
Tidligere ble slike varsler kalt av dere for skremselspropaganda, noe Helse Møre og Romsdal fremdeles informerer om på sin nettside via artikkelen til Georg Johnsen. Har Helse Møre og Romsdal tenkt på at slike utsagt fremdeles ligger på nettsiden og at slike utsagt vil skremme kvinner fra å klage? At de vil bli redde for at klagen ikke blir tatt seriøst?
Derfor er det ikke godt nok med å henvise til et klageskjema, Helse Møre og Romsdal står ansvarlig for å ha satt disse kvinnene i denne situasjonen. Det er dere vi vil levere klagen til.
Vi har tidligere etterspurt at Helse Møre og Romsdal utfører en grundig kartlegging av fødetilbudet i Romsdal og Nordmøre for å se om kvaliteten på fødetilbudet har blitt bedre. Som dere hevdet det ville bli. Resultatet av en slik kartlegging kan hjelpe dere med å avdekke uheldige hendelser og sette inn bedre tiltak.
Les også
Bunadsgeriljaen ville møte direktøren – fikk svar via Altinn
Les også
Bunadsgeriljaen ønsker å møte direktøren i Helse Møre og Romsdal
Av: Bunadsgeriljaen
Ingrid Uthaug, styreleder i Bunadsgeriljaen
Anja Cecilie Solvik, styremedlem i Bunadsgeriljaen